بررسی وضعیت سلامت روانی پرستاران و مداخلات روانشناختی دراپیدمی کووید-19: مروری نظامند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به اثرات روانشناختی گسترده پنومونی کووید- 19 در جوامع، در این راستا، شواهد قوی وجود دارد که وضعیت سلامت روانی پرستاران، مستعد بروز اختلالات روانشناختی است. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت سلامت روانی پرستاران  و مداخلات روانشناختی  موثر انجام شده است.

مواد و روش ها

مطالعه به روش مرور نظام مند انجام شد که با جستجوی مطالعات فارسی با استفاده از کلیدواژه: پرستاران، ویروس کرونا، مداخلات روانشناختی، سلامت روان، کووید- 19، در پایگاه های داخلی SID، civilica و MagIran،  و جستجو با کلیدواژه های، Coronavirus،Mental health ،covid-19، nurses، Psychological interventions در پایگاه های اطلاعاتی PubMed، Science Direct،  Scopus، Google Scholar، در بازه زمانی 1ژانویه 2019 تا  اکتبر 2020  جمع آوری گردید.  از310 مطالعه ای که بعد از جستجو وسیع  و غربالگری یافت گردید؛ تعداد  36 مطالعه بر اساس معیارهای ورود و خروج جهت استخراج داده ها ارزیابی و تحلیل شد.

یافته ها

هدف از این مطالعه بررسی سلامت روانی پرستاران در اپیدمی کووید-19 و مداخلات روانشناختی بوده است. نتایج ارزیابی 36 مطالعه در مورد وضعیت سلامت روانی پرستاران در زمان پاندمی کووید- 19، اثرات روانشناختی منفی  و شایع از جمله: اختلال استرس پس از سانحه، افسردگی، اضطراب، استرس، اختلالات خواب، ترس در کادر درمان به ویژه پرستاران درخط مقدم با کووید- 19 به طور معناداری افزایش یافته است. همچنین در بعضی از این مطالعات به تحریک پذیری، بی اعتمادی، فرسودگی شغلی و حتی افکار خودکشی،  ناامیدی، استیگما نیز اشاره شده بود. علاوه بر یافته های فوق، مداخلات روانشناختی در زمان اپیدمی کرونا ویروس، با رویکرد درمانی، شناختی- رفتاری به صورت آنلاین موثر بوده است.

نتیجه گیری

طبق مرور مطالعات انجام شده، مشخص شد، به طورکلی در زمان پاندمی کووید- 19، سلامت روانی کادر درمان به ویژه پرستاران درگیر با این بیماری، کاهش یافته است لذا پیشنهاد می گردد، مداخلات روانشناختی سریع، مداوم و  به موقع صورت گیرد. نقش این نوع خدمات در اپیدمی، بیشتر آنلاین ، اینترنتی، تلفنی، پیامک،  چهره به چهره بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2401287 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!