شناسایی و ارزیابی ریسک در تاسیسات آب شرب شهر هشتگرد به روش FMEA

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تقویت امنیت و انعطاف پذیری زیرساخت های حیاتی مانند تاسیسات آبی که بخشی از دارایی های اصلی و مراکز حیاتی شهرها بوده و در برابر حملات احتمالی بسیار آسیب پذیرند، نقش بسیار مهمی در کاهش آسیب پذیری در شرایط بحرانی دارد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی ریسک تاسیسات آب شرب شهر هشتگرد به روش بررسی حالات بالقوه خطر و تحلیل اثرات ناشی از آن انجام شد.

روش ها

مطالعه تحلیلی حاضر در سال 1399 در کل تاسیسات آبی شهر هشتگرد انجام شد. شناسایی و تعیین انواع خطرات و تهدیدات بالقوه تاسیسات آبی شهر هشتگرد در مورد کمیت و کیفیت آب و بهره برداری و نگهداری، از طریق بررسی مستندات لازم، بازدیدهای میدانی، مشاهده، مصاحبه و نظرخواهی از متخصصان آبفای استان البرز و شهر هشتگرد انجام شد. در ادامه به کمک تکنیک FMEA ارزیابی ریسک انجام گرفت. عدد اولویت ریسک با ضرب سه عامل شدت، احتمال وقوع و احتمال کشف محاسبه شد و بر اساس آن، اولویت بندی خطرات انجام و راه کارهای لازم برای کاهش خطر ارایه گردید.

یافته ها

در این مطالعه 42 خطر بالقوه شناسایی شد. بیشترین خطرات متعلق به چاه های آب (35.71٪) بود. خطرات شناسایی شده 10، 33 و 57 درصد به ترتیب مرتبط با کمیت، کیفیت آب و بهره برداری و نگهداری بودند. بالاترین عدد اولویت ریسک به ترتیب 576، 448 و 392 مرتبط با تهدیدات بحرانی متعلق به انتخاب نامناسب محل چاه آب، احتمال حملات فیزیکی به مخازن و بالا بودن عمر ایستگاه پمپاژ و شبکه توزیع آب بود. به ترتیب 47.6، 40.5 و 11.9 درصد ریسک ها در سطح بحرانی، متوسط و غیربحرانی بودند. عدد اولویت ریسک برای تهدیدات در سطح بحرانی در مورد چاه های آب با 8 ریسک در رنج 448-192، برای ایستگاه های پمپاژ با 8 ریسک در رنج 576-280 و برای مخازن و شبکه توزیع آب با 4 ریسک در رنج 392-336 بود.

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه نشان داد کل تاسیسات آبی هشتگرد تحت تاثیر تهدیدات بالقوه بحرانی شناسایی شده، آسیب پذیرند و نیازمند اصلاحات، کنترل و نظارت جدی و آموزش و مهارت افزایی به روز و مکرر کارکنان هستند. انجام اصلاحات به خصوص برای تهدیدات در سطح بحرانی، به ترتیب اولویت برای مخازن آب و شبکه توزیع، ایستگاه پمپاژ و سپس چاه های آب، می تواند نقش موثری در کاهش پتانسیل خطر و اثرات مخرب تهدیدات در بحران داشته باشد و لازم است مورد توجه جدی مسیولین صنعت آب قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
218 تا 228
لینک کوتاه:
magiran.com/p2401629 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!