زیست دسترس پذیری فلزات سنگین در خاک سطحی زراعی منطقه دوست بگلو (مشگین شهر) و تعیین گونه های مسمومیت زا به روش استخراج ترتیبی و نرم افزار Visual Minteq

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

اکسیداسیون زون های کانی سازی شده سولفیددار طی فرآیند هوازدگی در اثر واکنش های بیولوژیکی و شیمیایی تشدید شده و زهاب اسیدی (AMD) حاصله باعث آزادسازی و تحرک عناصر فلزی سمی و سنگین از سنگ مادر و تمرکز آن ها در محیط خاک یا آب می شود. در این پژوهش نمونه های خاک برداشته شده از اطراف روستای دوست بگلو (شمال غرب مشگین شهر) که یک منطقه کانه زایی و دگرسانی است، مورد بررسی قرار گرفت و  گونه های شیمیایی، میزان مسمومیت زایی و منشا عناصر سنگین As، Cd، Cu، Cr، Pb، Sb، Ni و Zn تعیین گردید.

مواد و روش ها

 در این پژوهش غلظت کل و زیست دسترس پذیری عناصر سنگین As، Cd، Cu، Cr، Pb، Sb، Ni و Zn در 5 نمونه خاک سطحی توسط گونه بندی به روش استخراج ترتیبی (تسیر) در پنج فاز (تبادل پذیر، متصل به کربنات، متصل به اکسیدهای آهن و منگنز، متصل به مواد آلی و فاز باقیمانده) و نرم افزار ترمودینامیکی Visual Minteq مورد ارزیابی واقع شد.

نتایج و بحث

نتایج حاصل از روش استخراج ترتیبی معلوم می کند که بیش ترین غلظت از مجموع غلظت کل هر 8 عنصر سنگین مورد مطالعه در فاز باقی مانده (تثبیت شده در ساختار کانی ها) قرار دارد. این مساله نشان دهنده منشا زمین زاد این عناصر بوده و می تواند حاصل فرسایش و هوازدگی سنگ های منطقه در نظر گرفته شود. عنصر Sb در قیاس با سایر عناصر مورد بررسی غلظت بیش تری در فازهای بالقوه دسترس پذیر (تبادل پذیر، متصل به کربنات، متصل به اکسیدهای آهن و منگنز و متصل به مواد آلی) داشته و احتمال مسمومیت زایی این عنصر بیش تر است. خروجی نرم افزار نشان داد که در نمونه های مذکور گونه های غالب سرب بصورت Pb (SO4) 22- ، Pb2+ و PbSO4 (aq)، مس بصورت CuSO4 (aq) وCu2+  نیکل بصورت NiSO4 (aq) ، Ni2+  و NiSO4، آنتیموان بصورت Sb (OH)3 ، Sb (OH2+ و Sb (OH)61- ، بصورت روی Zn (SO4)22-، ZnSO4 (aq) و Zn2+ ، آرسنیک بصورت H3AsO3 و H2AsO4-  کادمیوم بصورت Cd (SO4) 22- و Cd2+ و گونه های غالب کروم بصورت CrSO4+ ،CrOHSO4 (aq) و HCrO4- حضور داشتند. عموما گونه های آبگین آزاد عناصر مذکور قابلیت تحرک بیشتری نسبت به گونه های دیگر دارند، در عوض غلظت این گونه ها در مقایسه بسیار اندک است و اغلب این عناصر، بیشتر در قالب کمپلکس هایی با تحرک پذیری کم حضور دارند.

نتیجه گیری

 بر اساس نتایج استخراج ترتیبی؛ هر 8 عنصر مورد مطالعه، پتانسیل ریسک اکولوژیکی بالا و رخداد آلودگی قابل توجه در رسوب آبراهه و افق های سطحی خاک زراعی منطقه دوست بگلو را نشان می دهد. تحلیل یافته های نرم افزار Visual Minteq حاکی از آنست که فعال ترین گونه های این عناصر و غلظت مربوطه بین تمام انواع گونه های محتمل به ترتیب شامل: Cd2+ (49/1%)، CrOHSO4 (aq) (20/25%)، Cu2+ (38/%10)، Pb2+ (37/%1)، ZnSO4 (aq (83/18%) می باشد. از آنجاییکه گونه های متحرک تر، غلظت پایینی داشته و از طرفی طبق نتایج استخراج ترتیبی بیشترین مقدار عناصر مورد مطالعه در فاز باقیمانده حضور دارند، لذا میزان زیست دسترس پذیری و مسمومیت زایی این عناصر ناچیز برآورد می شود. در حالت کلی می توان نتیجه گیری نمود که تنها درصد اندکی از عناصر در فازهای زیست دسترس پذیر حضور دارند و نگرانی درباره احتمال تحرک عناصر با تغییر شرایط محیطی و دسترس پذیری برای گیاهان را از بین می برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2403757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!