مدیریت تلفیقی آب و کود نیتروژن در مزارع نیشکر دارای سیستم های زهکشی زیرزمینی با استفاده از مدل سازی با رویکرد پویایی سیستم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در مزارعی که زهکش های زیرزمینی در عمق زیاد نصب شده اند نظیر کشت و صنعت های خوزستان، با مدیریت آب و کود در سطح مزرعه می توان، کارایی مصرف آب را افزایش و همچنین حجم زه آب خروجی و تلفات کودی و سایر آلاینده ها را کاهش داد. در این پژوهش از یک مدل جامع شبیه سازی چرخه آب و دینامیک نیتروژن در زمین های کشاورزی تحت پوشش سیستم های زهکشی با استفاده از رویکرد پویایی سیستم، برای شبیه سازی سناریوهای مختلف مدیریت آب آبیاری و کود استفاده شد. به منظور کاهش آب مصرفی و کاهش تلفات کود اوره در یکی از مزارع کشت و صنعت امام خمینی، پنج سناریوی مختلف مدل سازی شامل چهار سناریوی مدیریت آب آبیاری به میزان 5، 10، 15 و 20 درصد کاهش در مقدار آب آبیاری (I1، I2، I3 و I4) نسبت به وضعیت موجود آبیاری در این کشت و صنعت (I0)، و یک سناریوی مدیریت توام آب و کود (20 درصد کاهش مقدار آب آبیاری و 210 کیلوگرم بر هکتار کود اوره، I4F) برای شبیه سازی و مقایسه حجم زه آب تولیدی، تلفات نیترات و آمونیوم توسط سیستم زهکشی و میزان نیتروژن باقیمانده در خاک اجرا شد. نتایج مدل سازی نشان داد که سناریو I4F، باعث کاهش شدت زهکشی تجمعی، تلفات تجمعی نیترات و آمونیوم زه آب، مجموع تلفات تجمعی نیترات و آمونیوم زه آب و تلفات تجمعی نیترات زدایی به ترتیب برابر با 31، 70، 71، 70، و 85 درصد می شود که علاوه بر آن که باعث صرفه جویی در آب و کود مصرفی می شود، باعث کاهش موثر در آلودگی محیط زیست می شود. بنابراین، سناریوی I4F (آبیاری به مقدار 2656 میلی متر برای شش ماه و 210 کیلوگرم بر هکتار کود اوره) برای نیشکر در کشت و صنعت نیشکر امام خمینی توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2407341 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!