اثرات کوچک مولکول GW9508 بر آنزیم های استرس اکسیداتیو در سلول های سرطانی کولون و سلول های غیرسرطانی HUVEC

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

هدف از مطالعه حاضر بررسی اثرات کوچک مولکول GW9508 به عنوان یک اسید چرب غیراشباع بر تولید استرس اکسیداتیو و افزایش فعالیت آنزیم های استرس اکسیداتیو در سلول های سرطانی HT-29 و سلول های غیرسرطانی HUVEC بود.

روش بررسی

اثرات GW9508 برتوان زیستی سلول ها در روزهای 1، 3 و 5 پس از تیمار با روش MTT بررسی شد. از سنجش آنزیم های سوپراکسید دیسموتاز (SOD) و کاتالاز برای بررسی استرس اکسیداتیو استفاده شد. همچنین بررسی تغییرات سلول و هسته ها، با استفاده از میکروسکوپ اینورت و رنگ آمیزی دپی انجام شد. 

یافته ها

غلظت IC50 GW9508 در هر دو رده سلول سرطانی و نرمال 500 میکرومولار ارزیابی شد. نتایج سنجش فعالیت آنزیمی نشان داد که افزایش فعالیت کاتالاز و SOD در سلول های تیمار یافته سبب پیشبرد آپوپتوز در این سلول ها گردید. میزان فعالیت SOD و کاتالاز در سلول های HT-29 تیماریافته به ترتیبmU/mg 254/1 و 338/0 ارزیابی شد که نسبت به فعالیت این دو آنزیم در گروه کنترل منفی سلول های سرطانی (mU/mg 85/0 و 206/0) به طور معنی داری افزایش یافت (05/0p≤). همچنین افزایش معنی دار فعالیت SOD و کاتالاز در سلول های تحت تیمار HUVEC (mU/mg 111/1 و 517/0) نسبت به فعالیت این دو آنزیم در گروه کنترل به ترتیب mU/mg 755/0 و 184/0 محاسبه شد.

نتیجه گیری

کوچک مولکول GW9508  با القای استرس اکسیداتیو و تولید ROS در سلول های HT-29 و HUVEC، سبب سمیت و در نتیجه پیشبرد مرگ سلولی آپوپتوزی در سلول های سرطانی می شود. با این حال این اثر وابسته به دوز و نوع رده سلولی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2407545 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!