دقت تشخیصی اسکن پرفیوژن میوکارد به روش Gated SPECT و تست ورزش در تشخیص بیماری عروق کرونر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

تشخیص بیماری عروق کرونربا استفاده از روش های غیرتهاجمی از اهمیت فراوانی برخوردار است. این مطالعه دقت تشخیصی تصویربرداری پرفیوژن میوکارد را مورد ارزیابی قرار می دهد و آن را با تست ورزش مقایسه می کند تا کمکی باشد به شناسایی روش های غیرتهاجمی دقیق تر تشخیص بیماری عروق کرونر .

مواد و روش ها

104 بیمار از340بیمار مشکوک به بیماری عروق کرونر که هر سه روش تست ورزش، اسکن پرفیوژن میوکارد و آنژیوگرافی عروق کرونر را انجام داده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. با توجه به اینکه آنژیوگرافی استاندارد طلایی تشخیص است(تنگی حداقل یک رگ ≥ 70%)،حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی برای تست ورزش و اسکن پرفیوژن میوکارد بر آن مبنا محاسبه شد. ارتباط بین عوامل خطر کرونری ویافته های حاصل از تست های فوق با استفاده از آزمون های مجذور کای و t استیودنت مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی اسکن به ترتیب 74/90% و 92% ، 45/92% و 19/90% ، و برای تست ورزش 4/57% و 82%، 5/77% و 1/63% محاسبه شد.بین هایپرلپیدمی و دیابت و یافته های اسکن غیرنرمال و تست ورزش مثبت ارتباط معناداری دیده شد. (05/0 >P). ضمنا نتایج اسکن پرفیوژن میوکارد و تست ورزش ارتباط نسبتا ضعیفی داشتند (ضریب کاپا= 445/0)

نتیجه گیری

در مقایسه با تست ورزش اسکن پرفیوژن میوکاردهم ارزش تشخیصی بیشتری برای تشخیص بیماری عروق کرونر دارد و هم می تواندخطرحوادث قلبی آینده را پیش بینی کند. اعمال استراتژی های مناسب تر درمانی نیز از مزایای این اسکن به شمار می آید.

زبان:
فارسی
صفحات:
223 تا 230
لینک کوتاه:
magiran.com/p2407724 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!