بررسی الگوی تجویز و تداخلات داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی در نسخ بیماران مراجعه کننده به داروخانه های آموزشی بیمارستان طالقانی و امام خمینی ارومیه در شش ماه اول سال 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

الگوی تجویز دارو های ضدالتهاب غیراستروییدی (NSAID) در سطح کشور به طور محدود مطالعه شده است. هدف از این مطالعه، ارزیابی الگوی تجویز دارو های NSAID در نسخ بیماران مراجعه کننده به داروخانه های آموزشی امام خمینی و طالقانی شهرستان ارومیه در 6 ماه اول سال 1398، جهت ارایه راهکار هایی برای کاهش تجویز بی رویه آن ها، با توجه به تجویز بیش ازحد این دسته دارویی و نیز عوارض جانبی بالای این گروه دارویی می باشد.

مواد و روش کار

در این مطالعه ی گذشته نگر و مقطعی، تمامی نسخ حاوی دارو های NSAID بیماران مراجعه کننده به داروخانه های آموزشی بیمارستان های طالقانی و امام خمینی ارومیه در 6 ماه اول سال 1398 به صورت تمام شماری توسط نرم افزار تبیان بررسی شده و تداخلات هر نسخه توسط نرم افزار Lexicomp بررسی شده و داده ها جمع آوری شدند.

یافته ها

از بین 47652 نسخه حاوی داروهای NSAID بررسی شده در هر دو داروخانه، بیشترین و کمترین داروی تجویزشده به ترتیب آمپول کتورولاک 30mg/mL و کپسول مفنامیک اسید mg250 بود. بیشترین میزان تداخلات ماژور و متوسط در داروخانه امام خمینی در نسخ حاوی آمپول کتورولاک 30mg/mL به ترتیب به میزان 41.9 درصد و 32.1 درصد و همین طور در داروخانه بیمارستان طالقانی نیز بیشترین میزان هر دو نوع تداخل در نسخ حاوی آمپول کتورولاک به ترتیب به میزان 75.2 درصد و 76.6 درصد مشاهده گردید.

بحث و نتیجه گیری

دارو های NSAID به میزان زیادی تجویز می شوند و تداخلات دارویی زیادی در نسخ حاوی این دارو ها مشاهده می شود. از این مطالعه نتیجه گیری می شود که پزشکان نیاز به دقت و آموزش بیشتر در زمینه تداخلات دارو های NSAID با یکدیگر و نیز سایر دارو ها دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
707 تا 714
لینک کوتاه:
magiran.com/p2407916 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!