نقش مسئولیت اجتماعی شرکت در پذیرش مدیریت زنجیره تامین سبز با توجه به نقش میانجی تجزیه و تحلیل کلان داده ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 بررسی مشترک مدیریت زنجیره تامین سبز و نتایج مسیولیت اجتماعی می تواند بینش ارزشمندی را برای شرکت ها در زمینه پذیرش و اجرای مدیریت زنجیره تامین سبز فراهم آورد و به آن ها کمک کند تا با اتخاذ مدیریت زنجیره تامین سبز عملکرد شرکت را بهبود بخشند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر عوامل موثر بر نقش تعدیل گری تجزیه و تحلیل کلان داده ها در رابطه بین مسیولیت اجتماعی و مدیریت زنجیره تامین سبز به منظور دستیابی به عملکرد است.

روش

پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوه ی گردآوری اطلاعات توصیفی همبستگی است. جامعه آماری متشکل از 426 نفر از مدیران مرتبط با موضوع زنجیره تامین، زنجیره تامین سبز، مسیولیت اجتماعی و تجزیه وتحلیل کلان داده بنگاه های کوچک و متوسط استان های گلستان، مازندران و تهران شکل می دهند. با توجه به اینکه حداقل حجم نمونه لازم بر اساس جدول مورگان 201 نفر برآورد گردید، پرسشنامه میان 252 نفر از مدیران این بنگاه ها به صورت تصادفی توزیع و تعداد 213 پرسشنامه تکمیل شده برگشتی تحت پوشش تحلیل عاملی تاییدی (CFA) قرار گرفت. برای پاسخ به فرضیات تحقیق از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزیی استفاده شده است. گردآوری داده های پژوهش از طریق نظرسنجی به وسیله پرسشنامه وانگ و همکاران (2020) برای متغیرهای مسیولیت اجتماعی، مدیریت زنجیره تامین سبز و عملکرد شرکت، پرسشنامه راووت و همکاران (2020) برای متغیر تجزیه وتحلیل کلان داده ها به صورت الکترونیکی انجام گرفته است.

یافته ها

مسیولیت اجتماعی شرکت ها، بینش و درک آن ها را در پذیرش و اجرای فعالیت های متناسب با محیط زیست گسترش می دهد. از طرفی، قابلیت تجزیه وتحلیل کلان داده ها، این قابلیت را دارد تا با فراهم آوردن زمینه دستیابی به اطلاعات جامع، تلفیق و استقرار منابع مربوط به تجزیه وتحلیل داده ها اثر مسیولیت اجتماعی شرکت ها را در جهت سبز شدن تعدیل نماید و از این طریق عملکرد شرکت ها نیز بهبود یابد.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد، در بین عوامل کلیدی تجزیه و تحلیل کلان داده سه عامل شیوه های زیست محیطی، سازمانی و مالی تاثیری بر تجزیه و تحلیل کلان داده ندارند، اما شیوه های اجتماعی، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت ناب و مدیریت کیفیت جامع تاثیر مثبتی بر آن دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408609 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!