بررسی وضعیت پذیرش و عوامل مرتبط با بیماری کووید-19 در کودکان مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال های 99-98

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

1 تا 5 درصد مبتلایان به کووید-19 مربوط به کودکان بوده و مرگ و میر در آنان نادر است. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت پذیرش و عوامل مرتبط با بیماری کووید-19 در کودکان برای شناخت بیش تر از این بیماری و کنترل آن انجام پذیرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی، 594 نمونه به روش تصادفی سیستماتیک از 1847 کودک زیر 18 سال مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مازندران، انتخاب و وارد مطالعه شدند. اطلاعات از پرونده پزشکی بیماران و مصاحبه تلفنی با والدین براساس پرسشنامه پژوهشگر ساخته، جمع آوری گردید. از نرم افزار SPSS 21 و آمار توصیفی (میانگین، میانه، حداقل و حداکثر) و استنباطی (آزمون دقیق فیشر، اسپیرمن، کروسکال والیس و من ویتنی) استفاده شد.

یافته ها

 میانگین سنی 71/7±69/4 ماه، 53 درصد پسر، تب (67 درصد) و سرفه (29 درصد) شایع ترین علایم، و مرگ و میر 0/3 درصد بود. 9/3درصد بیماران سابقه بیماری زمینه ای داشته که بیش ترین آن تشنج (27/3 درصد) بود. 18/7 درصد سابقه تماس با افراد مشکوک داشتند. رایج ترین روش تشخیصی براساس علایم بالینی (80 درصد) بود. 92/6 درصد بیماران بستری شدند، از این میان 13/5درصد در ICU بستری گردیدند. میانگین SpO2 96/6 درصد و 13/1 درصد بیماران نیازمند حمایت تنفسی بودند. میانگین ترس والدین از ابتلای فرزندشان به کووید-19، 5/1 گزارش شد.

استنتاج

بیماری عمدتا در کودکان از نوع خفیف و متوسط گزارش شده است. همچنین شدت بیماری و میزان مرگ و میر ناشی از آن در کودکان دارای بیماری زمینه ای بیش تر است. مهم ترین علت تاخیر در مراجعه به مراکز درمانی، ترس والدین از ابتلای کودکشان به بیماری کووید-19 بیان شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2409201 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!