ارائه مدل عوامل موثر بر کارآفرینی ورزشی (مورد مطالعه: استان لرستان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

امروزه ورزش به عنوان صنعتی رو به رشد و توسعه در جهان مطرح است که افزایش فرآیندهای کارآفرینی در آن می تواند باعث ایجاد فرصت های شغلی جدیدی و بهبود سایر شاخص های اقتصادی شود. با توجه به این که کارآفرینی می تواند متاثر از عوامل منطقه ای نیز باشد، هدف اصلی تحقیق حاضر ارایه مدل عوامل موثر بر کارآفرینی ورزشی در استان لرستان بود.

روش

جامعه آماری تحقیق، کلیه مدیران و کارشناسان اداره کل تربیت بدنی و اعضاء هییت های ورزشی استان لرستان بود (N=275). تعداد نمونه آماری این تحقیق با مراجعه به جدول مورگان 191 نفر تعیین شد که به صورت طبقه ای متناسب با حجم از جامعه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته عوامل موثر بر کارآفرینی ورزشی بود که بر اساس اهداف تحقیق و تجارب تحقیق های مشابه گذشته و پس از بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیق و با نظر اساتید مدیریت ورزشی، خبرگان و متخصصان این حوزه، تهیه و تنظیم گردیده و سپس مورد استفاده قرار گرفت. جهت طراحی مدل نیز از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد.

یافته ها

  یافته های پژوهش نشان داد عوامل ساختاری  (0/99=pc)، عوامل محیطی (0/88=pc) و عوامل رفتاری (0/80=pc) دارای اثر مستقیم بر کارآفرینی ورزشی هستند. در اثرگذاری عوامل محیطی بر کارآفرینی ورزشی به ترتیب عوامل فرهنگی-اجتماعی و فناوری با بار عاملی 0/93، اقتصادی-تجاری با بار عاملی 0/89، و سیاسی-قانونی با بار عاملی 0/86 نقش دارند. در اثرگذاری عوامل ساختاری بر کارآفرینی ورزشی به ترتیب سه عامل ساختار سازمانی (0/96)، نظارت و کنترل و ارزیابی (0/91)، و علمی-آموزشی و پژوهشی (0/89)، بیش ترین نقش را داشتند. همچنین، در اثرگذاری عوامل رفتاری بر کارآفرینی ورزشی به ترتیب ویژگی های شخصیتی (0/94) و ویژگی های تخصصی (0/90) دارای بیشترین نقش بودند. بر اساس به نتایج به دست آمده، برای گسترش کارآفرینی در استان لرستان و رفع موانع آن باید با نگاهی جامع، عوامل اثرگذار هم زمان مدنظر و مورد تدبیر قرار گیرد.

اصالت و ابتکار مقاله

 از آنجا که مقاله حاضر، به ارایه مدلی برای عوامل موثر بر کارآفرینی ورزشی در استان لرستان پرداخت، ارزشمند و منحصربه فرد است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
131 تا 151
لینک کوتاه:
magiran.com/p2410268 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!