بررسی تاثیر مولفه های طراحی نورگیر زیرسقفی (Clerestory window) جهت ارتقاء روشنایی نور روز در ساختمان های سقف شیب دار در اقلیم معتدل و مرطوب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بهره گیری از روشنایی نور روز در ساختمان ها به عنوان یکی از مهم ترین منابع انرژی تجدید پذیر، امری اجتناب ناپذیر است. پنجره های کلرستوری یا بازشوهای زیرسقفی، یکی از راهکار های مناسب جهت افزایش نفوذ نور در ساختمان های کوتاه مرتبه می باشند. این در حالی ست که در اقلیم های پرباران با آسمان ابری، دریافت روشنایی نور روز، از ضرورت بیشتری برخوردار خواهد بود. ازآنجایی که خصوصیات کالبدی ساختمان ها در این اقلیم با توجه به نوع شیب سقف، فرم سقف داخلی و هندسه پلان متفاوت می باشد، سوال اساسی این است که: در ساختمان های کوتاه مرتبه شیب دار، با چه خصوصیات کالبدی می توان به بیشترین بهره نوری از بازشوهای کلرستوری دست یافت؟ پژوهش حاضر باهدف بررسی توانایی پنجره های کلرستوری جهت ارتقاء روشنایی نور روز در ساختمان های شیب دار کوتاه مرتبه برنامه ریزی گردید.  در پژوهش حاضر، جهت طراحی مدل های سه بعدی پایه، از نرم افزار راینو بهره برده شده و همچنین جهت ارزیابی مولفه "فاکتور نور روز" از افزونه دیوا در نرم افزار گرس هاپر استفاده گردید. داده های منتج ازمایش ها در شرایط آسمان پوشیده از ابر، نشان از این دارند که در نورگیرهای کلرستوری؛ فارغ از هندسه پلان و همچنین فرم بازتابنده داخلی، موثرترین مولفه در عملکرد نورگیرها "نسبت شیب سقف" است که بیشترین بازه تغییر را در روشنایی فضای داخلی ایجاد می کند و شیب سقف 18 درجه با نسبت سقفی (4-12) بهترین بهره وری را با تامین "فاکتور نور روز" 3.3 درصد در میان شیب های مختلف سقف به دست می دهد. از سویی دیگر، با ثابت در نظر گرفتن مولفه شیب سقف و فرم بازتابنده داخلی، هندسه پلان مربع رفتار نوری مناسب تری را در فضای داخلی ایجاد می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p2410646 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!