بررسی میزان آگاهی دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در مورد اصول اخلاق حرفه ای در سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

دوره دانشجویی بهترین زمان برای یادگیری اصول اخلاق حرفه ای و مهارت به کار بستن آن است که نتیجه آن برقراری ارتباط صحیح با بیماران می باشد. درخصوص میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی از اصول اخلاقی مطالعات اندکی صورت گرفته است. این پژوهش به منظور بررسی میزان آگاهی دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در مورد اصول اخلاق حرفه ای در سال 1399 انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی  بوده که به روش سرشماری بر روی 150 نفر از دانشجویان ترم 11 و 12 دندانپزشکی با استفاده از پرسشنامه روا و پایا شده و با توجه به اصول اخلاقی ADA انجام شد. در نهایت داده های حاصل از پرسشنامه شامل سن، جنس، معدل کل، تعداد واحد گذرانده، و ترم تحصیلی وارد نرم افزار SPSS 24 شده و با استفاده از آزمون های Mann- U- Whitney و Multiple regression analysis مورد تحلیل آماری قرار گرفت.

یافته ها

در این مطالعه 150 دانشجو (61 مرد و 89 زن) شرکت داشتند. 71 دانشجو (47/4%) در ترم 11 و 79 دانشجو در ترم 12 (52/7%) تحصیلی بودند. میانگین سنی دانشجویان 24/68 سال و میانگین معدل کل دانشجویان  16/28 بود. پس از تکمیل پرسشنامه ها، میانگین نمره آگاهی از اصول اخلاقی ADA برابر 9/95 (%55/8) بدست آمد. میانگین نمره آگاهی از اصول اخلاقی در زنان کمی بیشتر از مردان بود که از لحاظ آماری معنی دار نبود. هیچ ارتباط معنی داری بین نمره اصول اخلاقی و هیچکدام از متغیرهای سن، جنسیت، تعداد واحد های گذرانده، معدل کل و ترم تحصیلی وجود نداشت.

نتیجه گیری

میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی نسبت به اصول اخلاق حرفه ای، در حد متوسط می باشد و این آگاهی ارتباطی با وضعیت تحصیلی و خصوصیات دموگرافیک آنها ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2411536 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!