مقایسه دو روش پروستاتکتومی باز مدیفیه و برداشتن پروستات از طریق مجرای ادراری در بیماران مبتلا به هایپرپلازی خوش خیم پروستات; یک کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

این مطالعه با هدف مقایسه نتایج حاصل از بهبودی بیماران مبتلا به هایپرپلازی خوش خیم پروستات(BPH) Benign prostatic hyperplasia ‎ از طریق دو روش جراحی شامل برداشتن پروستات از طریق مجرای ادراری TURP) Transurethral resection of prostate ‎) و روش پروستاتکتومی باز مدیفیه (Modified Open prostatectomy) انجام گرفت.

روش بررسی

در این مطالعه کارآزمایی بالینی 100 بیمار مبتلا به BPH که از سال96تا97به کلینیک اورولوژی بیمارستان شهید رهنمون مراجعه کرده بودند، بر اساس معیارهای ورود و خروج وارد مطالعه شدند و به روش تصادفی در یکی از گروه های جراحی به روش پروستاتکتومی باز مدیفیه و یا TURP وارد شدند. نتایج حاصل از مطالعه در هر 2 گروه به وسیله نرم افزا16  SPSS، مورد آنالیز قرار گرفت. با توجه به نرمال بودن توزیع داده ها از تست های آماری T-test و Chi-Square جهت تحلیل داده ها استفاده شد.

نتایج

میانگین سنی درگروه OP مدیفیه، 8/35±70/36 و درگروهTURP، (8/44±69/39) سال بود. میانگین جریان ‏حداکثر ادرار(Qmax‏) بعد از عمل درگروهOP مدیفیه به صورت معنی داری بیشتر از گروه TURP بود (0/001<P). هم چنین، میانگین مدت زمان عمل در گروه OP مدیفیه نیز به صورت معنی داری کمتر از گروه TURP بود (0/001=P).  افزایش علایم انسدادی و تحریکی 6 ماه بعد از عمل درگروه TURP از لحاظ آماری معنی دار بود (به ترتیب 0/009=P و0/011 P=).

نتیجه گیری

هر چند TURP یک روش استاندارد درمان بیماران مبتلا به BPH می باشد، اما نتایج این مطالعه نشان می دهد که OP مدیفیه یک روش بی خطرتر و موثرتر با عوارض بعد از عمل کمتر می باشد. توصیه می شود OP مدیفیه به عنوان یک روش درمانی برای بیماران BPH در نظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
4483 تا 4493
لینک کوتاه:
magiran.com/p2413500 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!