ویژگیهای جمعیت شناختی، بالینی و رادیولوژیک بیماران مبتلا به هیداتیدوز مراجعه کننده به بیمارستانهای شهر اهواز طی سالهای 1398 - 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف کیست هیداتید یک بیماری زیونوز با انتشار جهانی است که توسط مراحل لاروی اکینوکوکوس گرانولوزوس ایجاد م یشود.هدف از این مطالعه بررسی ویژگیهای جمعیت شناختی، بالینی و رادیولوژیک بیماران هیداتیدوزی جراحی شده در بیمارستانهای شهراهواز طی سالهای 1398 - 1396 بود.روش بررسی این مطالعه یک مطالعه توصیفی مقطعی گذشته نگر است که بر اساس اطلاعات ثب تشده در پرونده بیماران انجام شد. داده هابا استفاده از نرم افزار SPSS ، آمار توصیفی و آزمون کای اسکویر آنالیز شدند.یافته ها از 107 بیمار با میانگین سنی 78 / 36 سال، 1/ 42 درصد مرد و 9/ 57 درصد زن بودند. بیشترین فراوانی مربوط به گروه سنی31-40 و کمترین مربوط به افراد زیر ده سال بود. 3/ 52 درصد ساکن مناطق روستایی و 7/ 47 درصد ساکن مناطق شهری بودند. کبد در70/1 درصد بیماران عضو درگیر و در 14 درصد بیماران عود گزارش شد. در 8/ 59 درصد از بیماران فقط یک کیست و در 2/ 40 درصدبیش از یک کیست گزارش شده بود. سایز کیس تها ده تا 180 میلیمتر و در حدود 50 درصد بیماران کیستها از نوع CE2 بود. روش تشخیصی همه بیماران تکنیکهای تصویربرداری و روش درناژ معمولترین روش استفاده شده بود.نتیجه گیری این مطالعه نشان داد که کیست هیداتید در استان خوزستان هنوز هم یکی از مشکلات مهم بهداشتی است که ضرورت برنامه های آموزشی مبتنی بر پیشگیری و کنترل آلودگیهای انگلی، به خصوص انگلهای منتقل شده از سگ را مطرح میکند. مشاهده14 درصد عود نیز اهمیت انتخاب شیوه جراحی مناسب از سوی جراحان را مطرح میکند.

زبان:
فارسی
صفحات:
486 تا 497
لینک کوتاه:
magiran.com/p2413629 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!