اخلاق در پژوهش های ژنتیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
پژوهش های ژنتیک همچنان که بر دانش پزشکی ما افزوده و باعث ارتقای سلامت و درمان بیماری ها شده، بعضی مشکلات خاص اخلاقی را نیز پیش کشیده اند. اطلاعات ژنتیکی از این جهت که ارتباط نزدیکی با خصوصیات فردی دارند «خاص» و متمایز از سایر اطلاعات پزشکی هستند و این تمایز ناشی از این فرض متعارف است که ژن های هر فرد وضعیت سلامت و خصوصیات رفتاری وی را مشخص می سازند. بنابراین خطرات بالقوه ای از قبیل بهتان و تبعیض اجتماعی از سوی کارفرمایان و سازمان های بیمه، برای افراد شرکت کننده در مطالعات ژنتیکی مطرح است. به علاوه اطلاعات ژنتیکی افراد، اطلاعاتی را درباره خویشاوندان آنها فراهم می آورد که خود مباحث پیچیده اخلاقی را به ویژه در حیطه استقلال فردی و رازداری مطرح می سازد.
روش ها
با توجه به اهمیت موضوع، با مطالعه کتب و نیز برخی مقالات معتبر چاپ شده در دهه اخیر که به جستجوی واژه هایی چون genetic research، ethics در pubmed، Ovid،Medline حاصل آمده است، این بحث گردآوری و تنظیم شده است.
یافته ها و
نتیجه گیری
رضایت اگاهانه، رازداری، مالکیت اطلاعات ژنتیکی، ملاحظات فرهنگی- خانوادگی، جمع آوری و استفاده های پژوهشی بعدی از نمونه های ژنتیکی، مشاوره و تمهیدات نظارتی بعضی جنبه های مهم اخلاقی در پژوهش های ژنتیکی هستند که این مقاله به طور مختصر به آنها می پردازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p241370 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!