ارائه یک مدل بهینه سازی چند هدفه زمان-هزینه-کیفیت برای مسئله برنامه ریزی پروژه و تخصیص نیروی انسانی با در نظر گرفتن شایستگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه اطلاعات و دانش با زندگی بشر چنان درهم آمیخته شده است که عصر حاضر را عصر اطلاعات نامیده اند. در این شرایط نقش انسان در سازمان و نوع نگاه به او، سهم بسزایی در موفقیت یا شکست سازمان خواهد داشت. با آغاز هزاره سوم، هر روز نقش منابع انسانی پررنگ تر شده و اکنون از آن به عنوان تنها عامل کسب مزیت رقابتی پایدار یاد می شود. همچنین با توجه به تحولات شگرف در حوزه مدیریت منابع انسانی، برنامه ریزی منابع انسانی مبتنی برشایستگی ها جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. از اینرو در این مطالعه مسئله زمان بندی پروژه با در نظر گرفتن منابع چندمهارته و شایستگی نیروی انسانی مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور یک مدل بهینه سازی چندهدفه یکپارچه زمان بندی پروژه و تخصیص نیروی انسانی شامل حداقل سازی زمان تکمیل پروژه، حداقل سازی هزینه اجرای پروژه و حداکثر سازی سطح کیفی پروژه ارایه شده است. برای حل مسئله به طور دقیق، یک مدل برنامه ریزی ریاضی عدد صحیح مختلط توسعه داده شده و در نرم افزار GAMS پیاده سازی شده و با استفاده از رویکرد اپسیلون محدودیت حل شده است. همچنین برای حل مسئله پیشنهادی در ابعاد بزرگ، یک الگوریتم ژنتیک با مرتب سازی نامغلوب (NSGAII) توسعه داده شده است. صحت سنجی الگوریتم پیشنهادی با مقایسه نتایج بدست آمده از آن با حل دقیق انجام گرفته است. نتایج بدست آمده حاکی از عملکرد صحیح الگوریتم فراابتکاری پیشنهادی بوده طوریکه می توان از آن برای حل مسایل در دنیای واقعی بهره برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
247 تا 269
لینک کوتاه:
magiran.com/p2415705 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!