تعیین نقش پیش بین انعطاف پذیری روانشناختی در اضطراب (کووید19) کارمندان زن معاونت بهداشت کرج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از این پژوهش، پیش بینی اضطراب (بیماری کووید19) بر اساس انعطاف پذیری روانشناختی کارمندان زن معاونت بهداشت کرج بود. بی شک یکی از مهمترین این عوامل ، اضطراب مربوط به بیماری کرونا است. پژوهش ها نشان می دهند که بروز بیماریهایی مانند بیماریهای تنفسی به علت مشکلات جدی جسمانی وکاهش کیفیت زندگی بیماران باعث بروز اضطراب ناشی از بیماری خواهند شد. این عوامل می توانند مجموعه ای از نشانه ها تا اختلالات بالینی جدی را به وجود آورند. افزایش احساس تنهایی ، کاهش حمایت اجتماع ، کاهش امید به زندگی و از احساس ترس و نگران تا استرس و اضطراب بالینی ، وسواس فکری و عمل مرتبط با بیماری و حتی نشانه های از استرس پس از سانحه در شرایط مشابه دیده شده است.روش نمونه گیری این پژوهش، نمونه گیری تصادفی ساده بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد شامل پرسشنامه اضطراب کرونا ویروس، پرسشنامه انعطاف پذیری روان شناختی صفرزایی و همکاران بود. از آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که انعطاف پذیری روان شناختی می تواند حدود 3.5 درصد از تغییرات اضطراب کووید 19 را تبیین کند. بنابراین فرضیه تحقیق مبنی بر اینکه اضطراب کووید 19 بر اساس انعطاف پذیری روان شناختی پیش بینی می شود تایید شد.
نتیجه گیری
کارمندان زن معاونت بهداشت کرج که دارای انعطاف پذیری شناختی بالایی بودند در مواجهه با اضطراب کرونا توانایی سازگاری داشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
128 تا 133
لینک کوتاه:
magiran.com/p2416512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!