پیوند دوسویه متافیزیک نور با جهان پویا و نفس شناسی اشراقی نزد دیونوسیوس و سهروردی
فرضیه بنیادی این مقاله برآمیختن فلسفه نوافلاطونی متاخر با سنت مسیحی و یهودی است. بر این اساس زمینه تطبیق اندیشههای دیونوسیوس با فلاسفه اشراقی و عارف مسلک، بویژه سهروردی در عالم اسلامی، فراهم میشود. ایندو در تفکر برغم تفاوت زمینه تفکر دینی و عرفانی، نظام متافیزیکی واحدی را ترسیم میکنند که بر مفهوم رمزی و نقش خلاق نور استوار است. پژوهش حاضر با تمرکز بر اصول این نظام، تشابه آنها را از سه جهت مورد توجه قرار میدهد: شباهت متافیزیکی، شباهت در نفسشناسی و تشابه ساختارهایی که به تبیین آموزه کیهان بالتجلی میانجامد. نویسنده درصدد است از یکسو محور این تشابه را بر اساس هویت خلاق نور تبیین نماید تا بدین سان هویت تجلی یافتگی جهان و فیضان صدوری نور را نمایان سازد و از سوی دیگر، اساس پیوند دوسویه نظام متافیزیکی و اشراقی آنها با جهانشناسی و مبانی نفسشناسی و شهود را آشکار کند. بر اساس شباهت سهگانه این دو نظام، سه نتیجه مهم حاصل میشود: 1 پیدایش نظام جهان بالتجلی از الوهیت، 2 تبیین ساختار پویای جهان که بر پایه کنش اشراقی در کل عالم حاکم است، 3 مبانی نفسشناسی شهود که بنیاد تاله نفس در عالم انوار را ترسیم میکند. با اینهمه، نویسنده نشان میدهد که در نظام متافیزیکی هر دو متفکر، در شیوه رسیدن نفس به تاله، اختلافی آشکار دیده میشود.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.