شیوع واکنش های آلرژیک ناشی از آلرژن های محیط دندان پزشکی، گزارش شده میان کارکنان دندان پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با افزایش استفاده از خدمات دندان‌پزشکی و به طبع آن افزایش به کارگیری مواد مختلف، شیوع واکنش‌های آلرژیک علیه این مواد با افزایش رو به رو بوده است. در این شرایط، تشخیص واکنش‌های آلرژیک و شیوع آن در میان دندان‌پزشکان اهمیت پیدا می‌کند. هدف این مطالعه، بررسی میزان شیوع واکنش‌های آلرژیک به مواد دندان‌پزشکی در دانشجویان، دستیاران و اعضای هیات علمی دانشکده‌ی دندان‌پزشکی اصفهان بود.

مواد و روش‌ها

مطالعه‌ی توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی حاضر در دانشکده‌ی دندان‌پزشکی اصفهان در سال 1397 با استفاده از فرم جمع‌آوری اطلاعات که با راهنمایی اساتید و همکاری گروه ایمونولوژی دانشکده‌ی پزشکی تهیه گردید، بر روی دانشجویان بالینی، دستیاران و اعضای هیات علمی دانشکده‌ی دندان‌پزشکی انجام شد. در نهایت داده‌ها با روش‌های آمار توصیفی، آزمون Chi-Square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (0/05 > p value).

یافته‌ها

از بین 200 نفر شرکت‌کننده (152 دانشجو، 23 دستیار و 25 اعضای هیات علمی) 64 درصد از کل افراد، حداقل یک بار در محیط کار دندان‌پزشکی واکنش آلرژیک داشتند (در بین دانشجویان، 69/1 درصد، دستیاران، 40/7 درصد و اعضای هیات علمی، 56 درصد). شایع‌ترین واکنش آلرژیک خارش پوست، کهیر و واکنش‌های تنفسی بودند. بخش‌های پرکلینیک، بیشترین شیوع واکنش‌های آلرژیک را داشتند (0/003 = p value).

نتیجه‌گیری

شیوع واکنش‌های آلرژیک ناشی از آلرژن‌های محیط کار دندان‌پزشکی بسیار حایز اهمیت بوده و شایع‌ترین واکنش‌ها، واکنش‌های پوستی و بعد از آن واکنش‌های تنفسی هستند. همچنین بیشترین آلرژی به مواد دندان‌پزشکی مربوط به دستکش لاتکس بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2419109 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!