تعیین آنتی بیوتیک مناسب در مننژیت باکتریال کودکان، بر اساس MIC

چکیده:
مقدمه
مننژیت باکتریال در کودکان 2 ماه تا 12 سال اغلب ناشی از 3 ارگانیسم استرپتوکک پنومونیه و هموفیلوس آنفلونزا ونیسریا مننژیتیدیس است. E-Test یک روش نسبتا جدید برای تعیین MIX بعضی از داروهای ضدمیکروبی در محیط آگار می اشد. این روش برای بعضی ارگانیسم ها مثل: استرپتوکک پنومونیه، هموفیلوس آنفلونزا، نیسریاگونوره، استرپتوکک های حساس به شرایط و بی هوازی ها، گرم منفی های هوازی مفید است.
مواد و روش ها
در 57 بیمار با تشخیص مننژیت چرکی کشت مثبت از خون مایع نخاع و یا سایر نواحی استریل جداشد. بعد از انجام آزمایشات باکتریولوژیک مناسب و آنتی بیوگرام حساسیت آنتی بیوتیکی هر ارگانیسم با روش E-Test مشخص گردید.
یافته ها
دو نوع هموفیلوس جدا شده به آمپی سیلین و یا کلرامفنیکل حساس و هر دو به سفتریاکسون حساس بودند استرپتوکک گروه ب حساس به پنی سیلین و آمپی سیلین بود و Strep.nonAnonBnon:(Cotrimoxazol>32mic/ml/PNC>256mic/ml/Vanco>256mic/ml) Strep.D:(Cotrimoxazol>0.062mg/ml//PNC>0.016mic/ml/Imipenem>0.032mic/ml) Strep Pneumonia: به جز 3 مورد ذیل بقیه حساس بودند. Cotrimoxazol>2ic/ml/PNC=0.01mic/ml/Vanco>0.125mic/m Vanco>0.25mic/ml/Contrimoxazol>2ic/ml/PNC=0.01mg/ml Vance>0.125mic/ml/Cotrimoxazol>2mic/ml/MIC-PNC>0.016mic/ml تمامی 3 مننگوکک جدا شده حساس به پنی سیلین و کلرامفنیکل وسفتریاکسون و وانکومایسین بودند. اما E coli مقاوم به تمام داروها مانند سفوتاکسیم وسیپرو داشت. CIPRO>32mic/ml)Pseudomona Aerogenosa:(Cefriaxon>256mic/ml//Genta>0.038mg/ml)-(Imipenem>32mic/ml) کلبسیلا فقط حساس به Staph.Aureous:-Cipro فقط حساس به Clinda;Cipro;Chlora فقط حساس به Ceft;PNCand Cotri نتیجه گیری و توصیه ها: بنابراین منگوکک و هموفیلوس و استروپتوکک پنومونیه جدا شده غالبا به تمامی داروها حساس بودند. فقط تعداد معدودی مقاوم به آمپی سیلین اما به کلرمفنیکل حساس بودند و بالعکس. با توجه به مقاوت تعداد محدود پنوموکک به پنی سیلین که از نوع بینابینی (MIC:0.1-1mic/ml) بوده و با افزایش دوز دارو میتوان درمان نمود. سایر موارد پنوموکک هم به تمام داروها حساس بوده است. بنابراین استفاده از آمپی سیلین و کلرمفنیکل داروی انتتخابی در درمان تجربی مننژیت های باکتریال بعد از دوران نوزادی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
68
لینک کوتاه:
magiran.com/p241918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!