بررسی وجود رابطه میان بهره هوشی و تیپ های شخصیتی در میان دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز

چکیده:
مقدمه
این موضوع که بعضی از تیپ های شخصیتی ممکن است در مقایسه با تیپ های دیگر از هوش نسبتا بالائی برخوردار باشند از مدتها پیش به فکر روانشناسان خطور می کرد و حتی در اذهان عمومی نیز مطرح شدن این مسئله بعید به نظر نمی رسد. آیزنگ روانشناس مشهور انگلیسی در توصیف خصوصیات روانی افراد درونگرا آنها را دارای هوش بالاتر نسبت به افراد برونگرا ذکر می کند. چیزی که در این بررسی مورد نظر ما است اینکه ببینیم اولا آیا رابطه ای میان بهره هوشی افراد و تیپ های شخصیتی آنان وجود دارد یا نه. ثانیا میانگین بهره هوشی کدامیک از تیپ های شخصیتی بالاتر است و ثالثا اینکه ارتباط میان بهره هوشی و تیپ های شخصیتی دانشجویان برحسب جنسیت آنان چگونه است؟
مواد و روش ها
آزمودنی های پژوهش متشکل از 297 نفر دانشجو بودند که بطور تصادفی از دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه تبریز انتخاب شدند. به هریک از آزمودنی ها هم تست هوشی ریون و هم تست شخصیتی آیزنگ داده شد و افراد در هر دو تست استخراج و سپس عملیات آماری کای اسکور و T-test بر روی آنها انجام گرفت.
یافته ها
در پژوهش حاضر رابطه معناداری میان بهره هوشی و تیپ های شخصیتی آیزنگ (درونگرائی- برونگرائی، نوروز- ثبات هیجانی) در دانشجویان دختر و پسر یافت نشد.
همچنین معلوم شد که دانشجویان برونگرا از نظر میانگین بهره هوشی تفاوت معنی داری با همدیگر ندارند. هرچند یافته های از این دست به نظر می رسند.
نتیجه گیری و توصیه ها: اظهارنظر و قضاوت درباره خصوصیات روانی و رفتاری افراد مستلزم بررسی های بیشتری است و اصولا ما نمی توانیم در همچون مواردی تنها به اجزای یک تست هوشی یا شخصیتی بسنده کنیم. لذا رسیدن به یک نتیجه قطعی به عنوان یک اصل علمی تنها در سایه پژوهش های بیشتر و با اعمال کنترل و وقت بیشتر خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
83
لینک کوتاه:
magiran.com/p241920 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!