عقل طبیعی و معرفت ناشی از عنایت الهی از دیدگاه توماس آکویینی
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
از دیدگاه آکویینی، عقل یکی از قوای نفس است و عین نفس نیست و ازاین رو وی انسان را دارای عقل می داند. از طرف دیگر وی معتقد است انسان دارای تصورات فطری نیست ولی از طریق قوه ی عقل، قادر به تجرید یا انتزاع مفاهیم عقلانی از محسوسات و حقایق مادی است. در این صورت تصورات عقلانی از طریق تجربه ی حسی با جهان مادی ایجاد می شوند و منشا اصلی مفاهیم عقلی، جهان مادی است. از این جهت آکویینی به نوعی فیلسوفی تجربه گرا است. از جهت دیگر وی فیلسوفی مسیحی است؛ چون خداوند حقیقتی غیرمادی است و از آن جا که صور عقلانی از جهان مادی نشات می گیرد، عقل به تنهایی انسان را به ادراک ذات الهی قادر نمی سازد. ازاین رو وی مفاهیم عقلی را به این موارد محدود نمی کند و معتقد است گاهی از طریق لطف یا عنایت الهی تصوراتی به انسان اعطا می شوند که منشا غیرمادی دارند و از عالم الهی افاضه می شوند . وی معتقد است این شناخت نیز معرفتی عقلانی است و این صور هرچند از طریق عنایت الهی افاضه شده اند ولی توسط عقل بشر ادراک می شود، البته عقلی که توسط عامل الهی، آمادگی خاصی دریافت نموده است.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
31 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2420678
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!