مقایسه احساس تعلق، سازگاری اجتماعی، عاطفی و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان ابتدایی ایران و افغان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

مطالعه حاضر با هدف مقایسه احساس تعلق، سازگاری اجتماعی، عاطفی و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان ابتدایی ایران و افغان در مدارس ابتدایی انجام پذیرفت.

روش کار

پژوهش حاضر یک مطالعه علی-مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان ابتدایی ایران و افغان بودند که در سال تحصیلی 99 -1398 در یکی از مدارس ابتدایی منطقه 11 شهر شیراز مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 60 نفر دانش آموز دختر و پسر افغان و ایران بودند که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها در این مطالعه مقیاس سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده؛ مقیاس ابعاد احساس تعلق به مدرسه بریو و بتی  و مقیاس  سازگاری دانش آموزان بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 21 و استفاده از تحلیل واریانس یک متغیره و چند متغیره برای مقایسه احساس تعلق، سازگاری اجتماعی، عاطفی و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان ابتدایی ایران و افغان انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که میانگین احساس تعلق، میزان سازگاری (سازگاری کلی، سازگاری عاطفی، سازگاری اجتماعی و سازگاری آموزشی) و  احساس سرزندگی در دانش آموزان ایرانی بیشتر از دانش آموزان افغانستانی است.

نتیجه گیری

براساس  نتایج حاصل از مطالعه حاضر و با مقایسه احساس تعلق، سازگاری اجتماعی، عاطفی و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان ابتدایی ایران وافغانستان مشخص گردید که با توجه به تفاوت های فرهنگی و مهاجر بودن این افراد در ایران تمام متغیر های مورد بررسی در دانش آموزان ایرانی بالاتر از دانش آموزان افغان می باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
596 تا 605
لینک کوتاه:
magiran.com/p2420757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!