بررسی خصوصیات جمعیت شناختی و تعداد ماه های مصرف قرص های هورمونی پیشگیری از بارداری در زنان مبتلا به فیبروآدنوم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به شیوع نسبتا بالای بیماری‌های خوش‌خیم پستان در زنان و ارتباط هورمونی در بلوغ و تنظیم سرعت رشد سلول‌های اپیتلیالی و استرومایی پستان، توجه هر چه بیشتر به این عوامل هورمونی مهم در کاهش میزان شیوع این بیماری‌ها موثر خواهد بود. هدف از مطالعه کنونی بررسی ارتباط میزان مصرف قرص‌های هورمونی پیشگیری از بارداری با شیوع فیبروآدنوم در زنان بیمار و سالم مراجعه کننده به کلینیک سرطان پستان خاتم الانبیا جهرم بود.

روش کار

در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 610 نفر از زنان 20-60 سال مراجعه کننده به کلینیک سرطان پستان خاتم الانبیاء شهرستان جهرم در سال 1398 شرکت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه پرسش نامه بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 21 با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.

یافته‌ها

سابقه افزایش چربی خون در زنان شرکت‌کننده در مطالعه در دو گروه دارای فیبروآدنوم و فاقد فیبروآدنوم دارای بیشترین فراوانی بود. هم چنین در گروه دارای فیبروآدنوم، 2/30 درصد از زنان دارای اضافه‌وزن و 4/10 درصد چاق بودند. این در حالی است که در گروه فاقد فیبروآدنوم، 7/43 درصد از زنان دارای اضافه وزن و 6/24 درصد چاق بودند. در رابطه با مصرف داروهای هورمونی، نتایج رگرسیون لجستیک با تعدیل اثر سن و شاخص توده بدن نشان داد که مدت زمان مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری، OR=0.93): 0.55,1.56 (CI=با شانس ابتلا به توده‌های خوش‌خیم سینه ارتباط معناداری ندارد (78/0.(P=

نتیجه‌گیری

نتایج این مطالعه نشان دادکه مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری ارتباطی با بروز بیماری‌های خوش‌خیم پستان ندارد، اما با توجه به ارتباط مصرف قرص‌های هورمونی با بیماری‌های بدخیم پستان، بهتر است این مطالعه از زوایای دیگر و با تعدیل متغیرهای مخدوش کننده در سطح وسیع تری انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2423542 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!