ارزیابی سندرم متابولیک در زنان نابارور مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در جمعیت روستایی جنوب هند: یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) با سندرم متابولیک (MS) مرتبط است. این سندرم با مقاومت به انسولین، هیپرانسولینمی، دیس لیپیدمی، چاقی و فشار خون بالا مشخص می شود. اطلاعات مربوط به سندرم متابولیک در زنان نابارور مبتلا به PCOS در جمعیت هندی محدود است.

هدف

این مطالعه با هدف مقایسه شیوع سندرم متابولیک در زنان نابارور مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و بدون سندرم تخمدان پلی کیستیک در جمعیت روستایی جنوب هند انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی 130 زن مبتلا به PCOS و 130 زن بدون PCOS وارد مطالعه شدند. شرح حال دقیق گرفته شد و معاینه فیزیکی برای همه زنان انجام شد. پارامترهای تن سنجی، تست تحمل گلوکز، سطوح گلوکز/انسولین ناشتا، تری گلیسیرید، کلسترول لیپوپروتیین با چگالی بالا و فشار خون در همه شرکت کنندگان ارزیابی شد. معیارهای فدراسیون بین المللی دیابت برای ارزیابی سندرم متابولیک اعمال شد.

نتایج

سندرم متابولیک در زنان نابارور مبتلا به  PCOS(3/42%) نسبت به زنان بدون PCOS (3/19%) شیوع بیشتری داشت. 9/56% از زنان مبتلا به PCOS سطح پایین کلسترول لیپوپروتیین با چگالی بالا، 2/46% تری گلیسیرید بالا، 5/71% دور کمر بالا، 5/31% فشار خون بالا و 7/37% سطح گلوکز خون بالا داشتند. 0/26% از زنان مبتلا به PCOS وزن مناسبی داشتند و MS در 9/6% از این زنان مشاهده شد.

نتیجه گیری

شیوع MS در زنان مبتلا به PCOS بیشتر از زنان بدون PCOS بود. در بین زنان مبتلا به PCOS، شیوع MS با افزایش سن (بیش از 27 سال)، شاخص توده بدنی و دور کمر (5/71٪) افزایش یافت و حتی زنان سالم مبتلا به PCOS در 7٪ موارد سندرم متابولیک داشتند. از این رو، غربالگری تمام زنان مبتلا به PCOS از نظر عوامل خطر متابولیک در سنین پایین ضروری است تا از عوارض طولانی مدت قلبی عروقی جلوگیری شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
161 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p2423631 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!