اولویت بندی شاخص‫های خودمراقبتی در پیشگیری و مقابله با بیماری کووید-19 بر اساس الگوریتم آنتروپی و تاپسیس (مطالعه موردی: استان اردبیل)‬‬‬‬‬‬‬‬

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اخیرا گسترش سریع بیماری کووید-19 به یک چالش بهداشتی در سراسر جهان تبدیل شده است. مقابله با شیوع بسیار واگیر کووید-19 درمرحله اول نیازبه اقدامات پیشگیرانه و رفتارهای مراقبت از خود افراد دارد. برای همین منظور، استفاده از تکنیک و روش‫های مقابله، پیشگیری از بیماری و همچنین مدیریت، روش سبک زندگی، آموزش و استفاده از موارد بهداشتی و ارایه دستورالعمل های خودمراقبتی می تواند از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری کند. هدف از این مطالعه تعیین اولویت بندی شاخص‫های خودمراقبتی در پیشگیری از کووید-19 در استان اردبیل بود که یکی از کانون‫های مورد توجه این بیماری است.

روش کار

این پژوهش به صورت توصیفی- پیمایشی میدانی از اوایل شروع بیماری کووید-19 (اسفند 98 تا دی ماه 99) انجام شد. حجم نمونه شامل 120 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی و در دسترس انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق با استفاده از نرم افزار تحلیل تاپسیس و فرمول نویسی در نرم افزار اکسل بر اساس وزن دهی با الگوریتم آنتروپی و اولویت بندی با الگوریتم تاپسیس انجام گرفت.

یافته ها

نتایج این تحقیق نشان داد زیرشاخص افزایش آگاهی افراد در زمینه همه‫گیربودن عفونت با ضریب نزدیکی (CLi+) 8673/0، شستن دست ها با آب و صابون یا ضدعفونی کردن با محلول بر پایه الکل با ضریب نزدیکی (CLi+) 9391/0، الکترونیکی‫کردن اکثر فعالیت‫های کاری کارمندان با ضریب نزدیکی (CLi+) 8687/0، رعایت فاصله ایمن (5/1 متر) از افرادی که سرفه و عطسه می کنند با ضریب نزدیکی (CLi+) 8327/0، پرهیز از هرگونه تجمعات با ضریب نزدیکی (CLi+) 9276/0، به عنوان مهمترین شاخص در بین روش‫های خود مراقبتی در استان اردبیل کسب کرده اند.

نتیجه گیری

این مطالعه یک روش پیشنهادی برای کمک به مراقبین بهداشتی و درمانی در تصمیم گیری‫ها و انتخاب مدل خود مراقبتی کووید-19در استان اردبیل بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2427333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!