بررسی عوارض مادری و جنینی در حاملگی های همراه با اکلامپسی در بیمارستان قائم: از خرداد 1397 تا خرداد 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اکلامپسی، به تشنج تونیک کلونیک ژنرالیزه در زن باردار با پره اکلامپسی گفته می شود و یکی از علل اصلی مرگ و میر مادری و جنینی در سراسر جهان محسوب می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی عوارض مادری و جنینی در حاملگی های همراه با اکلامپسی در بیمارستان قایم مشهد انجام شد.

روش کار

در این مطالعه مقطعی تمامی بیماران با تشخیص اکلامپسی که در طی خرداد 1397 تا خرداد 1399 در بیمارستان قایم بستری شدند، وارد مطالعه شدند. عوارض مادری و جنینی بررسی شد. برای تمامی بیماران توسط پژوهشگر چک لیستی شامل اطلاعات و سابقه بیماری های زمینه ای و جراحی و مامایی و عوارض مادری و نوزادی تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) انجام شد.

یافته ها

در این مطالعه 51 بیمار اکلامپسی مورد بررسی قرار گرفت. درصد فراوانی اکلامپسی در بیمارستان قایم 45/0% بود. اکلامپسی قبل از زایمان (7/66%) بیشتر از حین و پس از زایمان بود. عوارض مادری شامل افزایش میزان سزارین (70%)، خونریزی بعد از زایمان (96/1%)، اختلالات کبدی (96/1%)، سندرم PRES (7/13%)، سندرم    HELLP (8/9%)، DIC (96/1%)، کنده شدن زودرس جفت (9/3%) و ادم ریه (96/1%) و عوارض جنینی به ترتیب مربوط به آپگار پایین (1/43%)، وزن پایین هنگام تولد (1/41%)، بستری در NICU (3/33%)، زایمان زودرس (4/25%)، اختلال رشد داخل رحمی (6/19%) و مرگ ومیر جنین و نوزاد (5/27%) بود که 4 مورد مرده به دنیا آمده و 10 مورد مرگ تا 7 روز بعد از تولد بود. مرگ مادر در این مطالعه وجود نداشت.

نتیجه گیری

عوارض مادری به ترتیب فراوانی شامل: حاملگی پره ترم، سزارین به علت دکولمان یا تاخیر رشد داخل رحمی، سندرم HELLP، بستری در ICU و مرگ مادر و عوارض جنینی به ترتیب فراوانی شامل: زایمان زودرس، تاخیر رشد داخل رحمی جنین، بستری در NICU و مرگ داخل رحمی جنین بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2427523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!