نقش بالقوه RNA غیرکدکننده حلقوی hsa_circ_0003098 در سرطان پستان و ارتباط آن با اطلاعات دموگرافیک و متاستاز به غدد لنفاوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شواهد زیادی آشکار ساخته اند که RNAهای حلقوی، که RNAهای غیر کد کننده تک رشته ای هستند که دو انتهای آنها با پیوند کووالان به هم متصل می گردد، نقش های مهمی در شروع و پیشرفت سرطان پستان از طریق مکانیسم های مختلف ایفا می کنند. هدف این مطالعه ارزیابی بیان hsa_circ_0003098 و نقش بالقوه آن و هم چنین ارزیابی شبکه ی circRNA/miRNA/mRNA در سرطان پستان است.

روش کار

Real-time PCR برای ارزیابی بیان hsa_circ_0003098 در تومورهای پستانی در مقایسه با بافت نرمال مجاور استفاده گردید. ارتباط بیان با ویژگی های دموگرافیک و کلینیکوپاتولوژی مختلف در بیماران مبتلا به سرطان پستان، با آنالیزهای آماری ارزیابی شد. در نهایت، با استفاده از دیتا بیس ها و نرم افزارهای مختلف و بکارگیری روش های بیوانفورماتیک، مسیر بالقوه ی circRNA/miRNA/mRNA آنالیز گردید.

یافته ها

نتایج ما آشکار ساختند که بیان hsa_circ_0003098 به طور مشخصی در تومورهای پستانی در مقایسه با بافت های نرمال مجاور افزایش می یابد. به علاوه، افزایش بیان hsa_circ_0003098 با متاستاز به غدد لنفاوی و استفاده از رنگ مو نیز مرتبط است. در مرحله ی بعد، مشاهده شد که این RNAی حلقوی می تواند بیان mRNAها و miRNAهای کلیدی را در شبکه ی رقابتی درون زا (ceRNA) تنظیم کند.

نتیجه گیری

پیشنهاد می شود که hsa_circ_0003098 که به طور مشخص در تومورهای پستانی افزایش بیان می یابد و با متاستاز به غدد لنفاوی مرتبط است، می تواند نقش های کلیدی در فیزیوپاتولوژی سرطان پستان از طریق به دام انداختن miRNAهای درگیر در شبکهhsa_circ_0003098/miRNAs/mRNAs ایفا کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2430472 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!