مروری بر تاثیر آموزش بکارگیری تجهیزات حفاظت فردی بر میزان اضطراب شغلی پرستاران شاغل در بخشهای مراقبت ویژه کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پرستاران شاغل در بخش‌های مراقبت ویژه کووید-19به دلیل شرایط خاص ناشی از محیط کار و نوع بیماران ممکن است در معرض خطر باشند. عدم وجود هر گونه درمان یا پیشگیری قطعی از بیماری کووید-19، استرس و اضطراب بسیاری را به افراد از جمله پرستاران شاغل در بخش‌های مراقبت ویژه کووید-19 تحمیل کرده است. اضطراب‌های شغلی پرستاران بر عملکرد آن‌ها تاثیر سوء دارد. در این مطالعه، مروری اجمالی بر مطالعات در زمینه تاثیر آموزش بکارگیری تجهیزات حفاظت فردی بر میزان اضطراب شغلی پرستاران شاغل در بخش‌های مراقبت ویژه کووید-19 در بیمارستان‌ها، انجام شده است.

مواد و روش‌ها:

مطالعه حاضر با استفاده از منابع الکترونیکی کتابخانه‌ای، موتورهای جستجو و بانک‌های اطلاعاتی معتبر مانند: PubMed، SID, PMC, Google scholar، Science، Direct، Scopus, Research Gate با کلید واژه‌های «آموزش (Training)»، «تجهیزات حفاظت فردی (Personal Protective Equipment (PPE)»، «اضطراب شغلی (Job anxiety)»، «کووید-19 (Covid-19)»، «پرستار (Nurse)» و «بخش مراقبت ویژه (Intensive care unit (ICU)» در بین مقالات از سال‌های 2003 تا 2021 انجام شده است. معیار ورود مقالات مرتبط با موضوع این مقاله بوده است. معیار خروج، عدم تناسب یا عدم بررسی مناسب با موضوع این تحقیق بوده است. با جستجوی واژه‌های کلیدی تعداد 20 مقاله استخراج شد و نهایتا 17 مقاله در این تحقیق استفاده شد.

یافته‌ها:

بخش قابل توجهی از کارکنان بهداشتی دارای علایم اضطراب، بی‌خوابی، افسردگی و استرس می‌باشند. زنان در معرض خطر بیشتری برای تجربه علایم اضطراب شدید هستند. افسردگی، اضطراب و استرس پرستاران در حد متوسط بود. پرستارانی که در تماس مستقیم با بیماران آلوده به کووید-19 هستند، نسبت به افرادی که در تماس مستقیم با این بیماران نیستند، دارای اضطراب بیشتری هستند. بین استرس شغلی و بهره وری پرستاران بخش کرونا رابطه‌ای معکوس و معنادار وجود دارد. استرس شغلی با متغیرهای جنسیت، فعالیت بدنی و وضعیت استخدامی رابطه معنی‌داری دارد.

بحث و نتیجه‌گیری:

اطمینان از حمایت مناسب بهداشت روانی از کارکنان شاغل در مراکز مراقبت از بیماران مبتلا به کووید-19، یکی از مولفه‌های مهم اقدامات بهداشتی در اپیدمی این بیماری می‌باشد. مدیران و سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی باید تجهیزات حفاظت فردی مناسب و کافی را برای پرستاران تهیه کنند، آن‌ها را در مورد استفاده مناسب آموزش دهند و روند حل موانع را زیر نظر داشته باشند. آموزش و نظارت برکفایت تجهیزات محافظتی شخصی از اجزای اساسی یک برنامه پیشگیری است. آموزش پرستاران جهت رویارویی با موارد بحرانی مشابه با کووید-19 و افزایش تجهیزات حفاظت فردی می‌تواند در پیشگیری از ابتلای پرستاران به افسردگی، استرس و اضطراب موثر باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2430932 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!