اثرات غلظت های مختلف سرب بر رشد، محتوای رنگیزه فتوسنتزی و میزان پروتئین ریزجلبک Isochrysis galbana

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

آلودگی محیط زیست به وسیله فلزات سنگین یکی از مشکلات اساسی زیست محیطی محسوب می گردد. فلزات سنگین به علت اثرات سمی در محیط و تجمع زیستی در گونه های مختلف آبزیان و ایجاد پدیده بزرگنمایی زیستی در زنجیره های غذایی، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. در منابع آبی ریزجلبک ها به لحاظ تولید مواد آلی و قرار گرفتن در قاعده هرم و تولید انرژی جزء ذخایر مهم و با ارزش به شمار آمده و سایر موجودات ضمن وابستگی به یکدیگر در زنجیره غذای به ریزجلبک ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم وابسته اند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه سمیت فلز سرب در غلظت های مختلف بر رشد جلبک I.galbana می باشد.

روش ها 

ریزجلبک تهیه شده پس از رسیدن به حجم مطلوب، جهت بررسی اثر غلظت های متفاوت (کلرید سرب) طی دوره 15 روزه بر میزان رشد، کلروفیل و پروتیین مورد آزمایش قرار گرفت. برای کشت جلبک از محیط کشت F2 با شوری 25 استفاده شد. تیمار فلز سرب در پنج غلظت (شاهد، 5، 50، 100، 250 و 500 میکروگرم بر لیتر) انتخاب شدند.

یافته ها

بررسی و آنالیز داده های آماری به صورت جدول و گراف با کمک نرم افزارهای Excel و SPSS به منظور نتیجه گیری نهایی و درک مقایسه صورت گرفته، ارایه شد. مشاهدات حاکی از این بود که غلظت 500 میکروگرم بر لیتر از فلز سرب باعث کاهش رشد جلبک I.galbana گردید  بیشترین میزان رشد در غلظت 50 و 100 میکروگرم بر لیتر به دست آمد. در این آزمایش بیشترین محتوای کلروفیل a مربوط به غلظت 5 میکروگرم بر لیتر و کمترین محتوا مربوط به غلظت 500 میکروگرم بر لیتر بود. همچنین با مطالعه اثر فلزات مورد آزمایش بر میزان پروتیین ریزجلبک مشخص گردید که در غلظت های کم باعث افزایش میزان پروتیین و در غلظت های بالا باعث کاهش میزان پروتیین ریزجلبک شد.

نتیجه گیری

مطالعات حاضر نشان داد که گونه ریزجلبک I. galbana قادر به رشد در علظت های کم می باشد اما با افزایش غلظت فلز سرب و با کذشت زمان مهار رشد ریزجلبک مشاهده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p2431773 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!