کاربرد شبکه عصبی مصنوعی و روش سطح پاسخ در پیش بینی و بهینه سازی پارامترهای عملکردی و آلایندگی موتور دیزل دوگانه سوز در حضور افزودنی آب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

در این مطالعه، از روش های شبکه عصبی مصنوعی (ANN) و سطح پاسخ (RSM) برای مدلسازی و بهینه سازی آزمایش های تجربی در راستای بررسی تاثیر گازطبیعی (NG)، آب و بیودیزل حاصل از روغن خوراکی پسماند در فرایند احتراق موتور دیزل تک سیلندر استفاده شد. در ابتدا، آزمایش موتور با دیزل خالص انجام شد و سپس موتور برای کار در حالت دوگانه سوز آماده شد. با استفاده از یک میکسر، گاز طبیعی در منیفولد ورودی با هوا مخلوط شد و امولسیون آب، بیودیزل و دیزل به عنوان سوخت تزریق مستقیم به کارگرفته شدند. سهم انرژی گاز طبیعی در این کار تحقیقاتی از 60 تا 80 درصد متغیر بود. آب با درصد حجمی 1/0 تا 5/0 درصد با مخلوط های دیزل-بیودیزل مخلوط شد. مدل شبکه عصبی مصنوعی برای پیش بینی همبستگی بین پاسخ های خروجی موتور شامل پارامترهای عملکردی و آلایندگی و عوامل ورودی شامل بار موتور، درصد گاز طبیعی و درصد بیودیزل با استفاده از الگوریتم پس انتشار خطا توسعه داده شده است. روش سطح پاسخ به بهینه سازی پارامترهای ورودی موتور به منظور به حداقل رساندن انتشار و به حداکثر رساندن عملکرد موتور مربوط می شود. تعداد نرون 18 بالاترین دقت، کمترین RMSE (0.490، 6.522، 1.777، 1.507، 103.97 و 1.119) و بالاترین ضریب همبستگی (0.79، 0.99، 0.88، 0.92، 0.95، و 0.85) به ترتیب برای توان ترمزی، مصرف سوخت ویژه ترمزی، بازده حرارتی،BSCO، BSCO2، و BSNOx تولید کرده است. بنابراین تعداد 18 نرون در لایه مخفی به عنوان بهینه تعداد نرون در لایه مخفی انتخاب شد و با توجه به تعداد ورودی ها و خروجی ها، بهترین معماری شبکه، 6-18-3 نامیده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
4937 تا 4948
لینک کوتاه:
magiran.com/p2432956 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!