آشکارسازی الگوهای رفتاری SARS-CoV-2 با استفاده از تحلیل خوشه ای و مدل های پیش بینی خطای XGBoost

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  کووید-19 یک بیماری عفونی بسیار مسری است و زندگی روزمره مردم را تحت تاثیر قرار داده و نگرانی زیادی برای دولت ها و مسیولان بهداشت عمومی ایجاد کرده است. پیش بینی رفتار آینده آن ممکن است برای تخصیص منابع پزشکی و تعریف استراتژی های موثر برای کنترل بیماری و غیره مفید باشد.

مواد و روش کار

  داده های جمع آوری شده، شامل تعداد تجمعی و مطلق موارد تایید شده، فوت و بهبود مربوط به کووید-19 از تاریخ 30 فوریه تا 3 جولای 2021 می باشد. در این مطالعه از تحلیل خوشه ای سلسله مراتبی استفاده شد. برای پیش بینی رفتار آینده کووید-19، از مدل های اتورگرسیو میانگین متحرک تلفیق شده (ARIMA)، هموارسازی نمایی (ETS)، روش پیش بینی خودکار (Prophet)، نایو، نایو فصلی (s-Naive)، ARIMA تقویت شده (boosted ARIMA)، Prophet تقویت شده (boosted Prophet) استفاده شد.

یافته ها

  نتایج خوشه بندی نشان دهنده رفتار مشابهی از ویروس کرونا در ایران و سایر کشورها مانند فرانسه، روسیه، ترکیه، انگلستان (انگلیس)، آرژانتین، کلمبیا، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، لهستان، مکزیک و اندونزی بود. به طور کلی نتایج در شش گروه (خوشه) دسته بندی شدند. نتایج پیش بینی نیز نشان داد که خانواده مدل های XGBoost از دقت بالایی نسبت به مدل های دیگر برخوردار بودند.

نتیجه گیری

  در ایران، کووید-19، الگوهای رفتاری مشابهی را با کشورهای توسعه یافته موردنظر در این مطالعه نشان داد. خانواده مدل های XGBoost نتایج کاربردی و دقت بالایی در پیش بینی الگوهای رفتاری ویروس نشان دادند. با توجه به گسترش سریع ویروس در سراسر جهان، این مدل ها می توانند برای پیش بینی الگوهای رفتاری SARS-CoV-2 استفاده شوند. پیش گیری از شیوع ویروس کرونا، کنترل بیماری و گسستن زنجیره آن مستلزم کمک به جامعه است و در این ماموریت نمی توان از نقش آمارگیران غافل شد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
221 تا 232
لینک کوتاه:
magiran.com/p2436820 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!