اثر کاربرد برگی اکسید روی و نانوذره روی بر رشد و فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان در گیاه دارویی ریحان (.Ocimum basilicum L)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

محلول پاشی عناصر کم مصرف از جمله روی، یک روش سریع و ساده برای رفع یا کاهش کمبود این عناصر در گیاه است. به منظور ارزیابی اثر محلول پاشی عنصر روی به دو صورت معمول و نانوذره بر پاسخ های رشدی و آنتی اکسیدانی گیاه دارویی ریحان (Ocimum basilicum L.)، این تحقیق به صورت طرح کاملا تصادفی در 3 تکرار و در شرایط گلخانه ای اجرا شد. تیمارها شامل چهار سطح اکسید روی (0، 25، 50 و 100 میلی گرم بر لیتر) و چهار سطح نانوذره اکسید روی (0، 25، 50 و 100 میلی گرم بر لیتر) بودند. نتایج تجزیه واریانس مشخص کرد که اثر تیمارها بر صفات رشدی و فعالیت آنزیم های انتی اکسیدان معنی دار بود. نتایج نشان داد که تحت تیمار اکسید روی معمولی در سطح 100 میلی گرم، طول اندام هوایی و ریشه و وزن خشک اندام هوایی و ریشه افزایش معنی دار در مقایسه با شاهد یافتند. تیمار نانوذره روی در همه سطوح بخصوص در سطح 100 میلی گرم اثر مثبت معنی دار بر همه شاخص های رشدی شامل طول اندام هوایی و ریشه، طول و تعداد گل آذین و وزن خشک اندام هوایی و ریشه نسبت به شاهد داشت. با افزایش غلظت هر دو تیمار روی معمولی و نانوذره روی، میزان فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان کاتالاز، آسکوربات پراکسیداز و گایاکول پراکسیداز در ریشه و اندام هوایی افزایش یافت. کمترین و بیشترین مقدار شاخص های رشدی و میزان فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان به ترتیب در گیاهان شاهد و تیمار 100 میلی گرم بر لیتر نانوذره مشاهده شد. نتایج این مطالعه نشان دهنده تاثیر مثبت و بارز فرم نانوذره اکسید روی نسبت به فرم معمولی اکسید روی، بر رشد و فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان در گیاه دارویی ریحان است.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p2437004 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!