بررسی اثر عصاره جلبک دریایی کاراجینان و سالیسیلیک اسید به عنوان محرکهای زیستی بر رشد و تحمل به تنش سرما در گیاه بستر ساز حنا (Impatiens walleriana)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کاراجینان و سالیسیلیک اسید از محرکهای زیستی هستند که با اثر بر فرآیندهای فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی گیاه در مقاومت به تنش دخالت دارند. در این مطالعه کاراجینان در دو غلظت 5/0 و 1 گرم بر لیتر و سالیسیلیک اسید در دو غلظت 5/0 و 1 میلی مولار برای پیش تیمار محلول پاشی برگی استفاده شد. این مطالعه با آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کامل تصادفی  با سه تکرار صورت گرفت. پیش تیمارها در مرحله 6 برگی اعمال شدند و محلولها در فاصله 10 روز برای پنج مرتبه در اوایل صبح بر روی گیاه اسپری شدند.  بعد از یک روز از اعمال آخرین پیش تیمار، تعدادی از گلدان ها به مدت 24 ساعت به داخل یخچال با دمای 5 درجه سانتی گراد برای تیمار سرما منتقل شدند، سپس گلدان ها به گلخانه برگشت داده شدند و بعد از یک روز نمونه ها  از گلدان های سرما دیده و گلدان های  شاهد جمع آوری شدند. در این تحقیق مشاهده شد پیش تیمار گیاهان با کاراجینان و سالیسیلیک اسید باعث افزایش تمام پارامترهای رشد، افزایش اسمولیتها(شامل قندهای محلول و پرولین)، افزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان شامل کاتالاز، آسکوربات پراکسیداز و گایاکول پراکسیداز شد، اما شاخصهای تنش اکسیداتیو مانند نشت یونی، مالون دآلدهید و محتوی پراکسید هیدروژن را کاهش دادند. بهترین نتیجه در این آزمایش با کاربرد کاراجینان 1 گرم بر لیتر و 5/0 میلی مولار سالیسیلیک اسید به دست آمد. این نتایج بیان می کند که کاراجینان و سالیسیلیک اسید با افزایش پارامترهای حفاظتی گیاه تا حدودی باعث افزایش مقاومت به تنش سرما در گل های بسترساز حنا گردید. به نظر می رسد که این ترکیبات به عنوان محرکهای زیستی میتوانند برای مدیریت تنش سرما در سایر گیاهان زینتی نیز مناسب باشند و بتوان از این مواد برای کاهش سرمازدگی های پاییزه و زمستانه گیاهان استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
159 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p2437009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!