تحلیل الگوی اندرونی- بیرونی به مثابه نظام پنهان فضایی با استفاده از روش نحو فضا در خانه های اواخر قاجاریه و اوایل پهلوی در بهبهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

براساس منابع تاریخی و شواهد باستان شناختی، بهبهان واقع در دو مسیر برون منطقه ای خوزستان به فارس و خوزستان به اصفهان بوده است. به دلیل موقعیت سوق الجیشی منطقه از یک سو و قرارگیری بر سر شاهراه ارتباطی بصره به هندوستان، این منطقه به صورت بارانداز و استراحتگاه کاروان های تجاری بوده است. خصوصیت «پل- چهارراه بودن» شهر بهبهان، زندگی ساکنان آن را دارای دو رو کرده است؛ «اندرونی» و «بیرونی». این ویژگی به صورت یکی از مشخصه های فرهنگی مردم این منطقه، خود را در معماری خانه، با استفاده از الگوی «اندرونی- بیرونی» بروز داده است. پژوهش حاضر به تحلیل ساختار فضایی خانه های سنتی در شهر بهبهان می پردازد و در این خصوص از تکنیک نحو فضا استفاده می کند. هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل و مقایسه نظام فضایی پنهان خانه های سنتی بهبهان با در نظر گرفتن تاثیر حضور تجار در این شهر و به کمک نرم افزارهای نحو فضا بوده است. روش تحقیق این پژوهش ترکیبی از روش های کمی و کیفی است. در بخش تحلیل کمی، از داده های حاصل از نمودارهای توجیهی و نرم افزار، به منظور استخراج یافته ها استفاده شد و درنهایت یافته های به دست آمده به وسیله روش کیفی استدلال منطقی، تجزیه وتحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد که به رغم استفاده از الگوی ثابت «اندرونی- بیرونی» در خانه های بهبهان، بر اساس میزان رفت وآمد اغیار، تفاوت هایی در نظام فضایی و الگوی چیدمان فضا در آن ها، وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
375 تا 393
لینک کوتاه:
magiran.com/p2437749 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!