پیوستار نمادپردازی آوایی در اشعار نزار قبانی؛ بر پایه نظریه هینتون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تصویرگونگی که پیوند انگیخته دال و مدلول را نشان می دهد، به عنوان عاملی برون زبانی، ساختار زبان را متاثر از ادراک حسی انسان از جهان خارج می داند. این اصل نشانه شناختی، از مهم ترین ارکان زیبایی شناسی و عمده ترین ابزارهای انتقال معنا در شعر نزار قبانی به شمار می رود؛ بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر آن است که در چارچوب نظریه نمادپردازی آوایی هینتون و همکارانش، سطوح گوناگون تصویرگونگی آوایی در اشعار قبانی بر روی پیوستاری از بالاترین تا پایین ترین درجه شفافیت ترسیم شود. نتایج پژوهش نشان می دهد گونه های مختلف نمادپردازی آوایی در سروده های این شاعر عبارت اند از: عینی، تقلیدی، ترکیبی و قراردادی. در قصاید او نشانه های عینی شامل اصوات عاطفی و عبارت های ندا، تعجب و...، دارای بیشترین میزان تصویرگونگی هستند. پس از آن به ترتیب، نمادهای تقلیدی در قالب الفاظ نام آوا، نشانه های ترکیبی که به صورت تکرار واکه یا همخوانی خاص مشاهده می شوند و نمادهای قراردادی که با توالی واج های معین شکل می گیرند، در جایگاه های دوم، سوم و چهارم پیوستار قرار می گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2437967 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!