واکاوی اثرات رویکرد مدیریت محلی بر بهبود سرمایه اجتماعی در فراگرد تحولات فضایی سکونتگاه ‏های روستایی (مورد مطالعه: بخش اسفندقه، شهرستان جیرفت)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تاکنون دو «رویکرد عقلایی‏ گرایی فن‏ محور و ارتباطی» در چارچوب برنامه ‏ریزی توسعه و تحول مطرح بوده است. اما، در نظام مدیریت و برنامه ‏ریزی توسعه و تحول سکونتگاه ‏های روستایی در ایران چیرگی رویکرد عقلایی ‏گرایی با اصالت متخصص چالش‏ های پرشماری در این فراگرد ایجاد کرده است. بنابراین، در پژوهش حاضر برای تبیین این چالش ‏ها به شیوه کمی و میدانی و توصیفی- تحلیلی این موضوع در سی روستای نمونه از مجموع 42 روستای ناحیه موردمطالعه با بهره‏ گیری از روش مدل معادلات ساختاری و نرم‏ افزار آموس گرافیک وارسی شده است. یافته‏ های پژوهش ناکارآمدبودن رویکرد حاکم بر مدیریت محلی در راستای بهبود سرمایه اجتماعی و تحولات فضای سکونتگاه‏ های روستایی را آشکار ساخت. همچنین، یافته‏ های مدل ارتباطی استاندارد آشکار ساخت که برازش ضرایب مسیر متغیر سرمایه اجتماعی و تحولات فضایی و ارتباطشان مطلوب است، اما برازش سرمایه اجتماعی متاثر از رویکرد حاکم بر مدیریت در ارتباط با تحولات فضایی نامطلوب است. زیرا نامولدبودن آموزش به‏ وسیله مدیریت محلی موجب شده تا آگاهی اجتماعی گیرندگان و بروزدهندگان این آموزش‏ها به ‏گونه ‏ای نامولد و منفعلانه چیرگی داشته باشد. درمجموع، یافته ‏های پژوهش‏ زمینه لازم برای درک و فهم مشترکی از رویکرد ارتباطی فراهم می ‏کند. از جنبه‏های ادراکی و معرفتی هم بر مبنای پی‏آیندها، نگارندگان در این پژوهش در پی آن‏اند تا انسجام لازم در ترسیم خطوط اساسی انگاره نوین توسعه و تحول شکل بگیرد و به تعیین چارچوب الگوی کار رویکرد نوین یاری رسانند؛ بدین‏سان پشتوانه‏ های معرفتی و غنای لازم برای کمک به تحول فضای سکونتگاه‏ های روستایی به‏ گونه ‏ای مناسب از راه مشارکت روستاییان در این فراگرد فراهم خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
769 تا 787
لینک کوتاه:
magiran.com/p2440073 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!