بررسی شاخص های ادراکی کیفیت محیطی مراکز درمانی (مطالعه موردی: بخش های منتخب یکی از بیمارستان های خصوصی یزد)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مکان ها با ایجاد حس آسایش و آرامش و یا غم و اندوه، بر روی خودباوری افراد، اطمینان خاطر، شخصیت و سلامت فردی تاثیر بسزایی دارند. توجه به شاخص های ادراکی کیفیت محیطی، می تواند منجر به تغییرات پایداری در طرح های معماری شود. هدف از این تحقیق، شناخت شاخص های ادراکی کیفیت محیطی مراکز درمانی و استفاده از این شاخص ها، برای ارزیابی کیفیت های فیزیکی- فضایی آن مراکز است. محیط مورد مطالعه تحقیق حاضر، یکی از بیمارستان های خصوصی یزد بود.

روش پژوهش

 مطالعه حاضر مطالعه ای مقطعی بود که در سال 1400 در یکی از بیمارستان های خصوصی یزد انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل بیماران، ملاقات کنندگان و همراهان بیمار و کارکنان بود. تعداد 73 کاربر از بخش مراقبت و بستری کودکان و تعداد 47 کاربر از بخش انتظار بیماران سرپایی، به روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب گردید. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته، شامل 27 سوال با طیف 5 گزینه ای لیکرت و 5 سوال جمعیت شناختی بود که روایی آن مورد تایید 10 نفر از متخصصین حوزه معماری و روانشناسی، قرار گرفت. همچنین پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ  با مقدار 0/75، تایید گردید. سوالات پرسشنامه شامل 3 بعد از شاخص های ادراکی کیفیت محیط بیمارستان بود. 2 بعد، جنبه های فیزیکی فضاهای خارجی بیمارستان و فضای داخلی بخش های مورد بررسی را ارزیابی می کرد و 1 بعد جنبه های اجتماعی را ارزش گذاری می نمود. برای تحلیل آماری از روش های توصیفی (فراوانی، میانگین و غیره) و نرم افزار SPSS 26 استفاده گردید.

یافته ها

برآیند درصدها در بعد جنبه های فضایی- فیزیکی فضاهای خارجی بیمارستان، بخش مراقبت و بستری کودکان، بخش انتظار بیماران سرپایی و در بعد جنبه های اجتماعی- عملکردی فضاهای بیمارستان، به ترتیب 25 +، 38/38 +، 44/73 + و 36 + درصد به دست آمد.

نتیجه گیری

براساس نتایج به دست آمده، برآیند درصدها در بعد جنبه های فضایی- فیزیکی فضاهای خارجی بیمارستان، بخش مراقبت و بستری کودکان، بخش انتظار بیماران سرپایی و در بعد جنبه های اجتماعی- عملکردی فضاهای بیمارستان، حاکی از وضعیت مطلوب بعد از دید کاربران است.

زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2444828 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!