بررسی میزان جذب ذرات معلق کوچک تر از 5/2 میکرون توسط فیلتر های خودرو و بهبود کیفیت جذب این فیلتر ها با استفاده از نانوالیاف پلیمری و کامپوزیتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ذرات معلق یکی از آلاینده های اصلی هوا مخصوصا در کشورهای در حال توسعه می باشند. بخشی از این ذرات به دلیل قطر کوچک خود، توسط بدن جذب شده و در نهایت وارد سیستم گردش خون انسان یا سیستم تنفسی می شوند. ازآن جا که سوخت ناقص موتور خودرو ها منبع اصلی تولید ذرات معلق است، سرنشینان خودرو به ویژه در ترافیک شهرهای بزرگ در معرض این آلودگی قرار دارند. از این رو، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی فیلترهای تجاری موجود در انواع خودرو ها به لحاظ میزان جذب ذرات معلق کوچک تر از5/2 میکرون (PM2.5) انجام گرفت و در ادامه جهت بهبود قابلیت حذف ذرات معلق توسط این فیلترها از نانوالیاف پلی آکریلونیتریل و کامپوزیت آن با نانوکیتوزان استفاده شد.

روش بررسی

ابتدا سیستمی برای اندازه گیری کارایی جذب PM 2.5 و افت فشار فیلترها در آزمایشگاه طراحی و ساخته شد. سپس شش نمونه از انواع فیلترهای تجاری هوای کابین و موتور خودروهای داخلی و خارجی تهیه شده و جذب آن ها اندازه گیری شد. در ادامه فیلترهایی از جنس نانوالیاف پلیمری و کامپوزیتی به عنوان جاذب ساخته شده و کارایی آن ها بررسی گردید و درنهایت نتایج مورد مقایسه قرار گرفت.

یافته ها

برای فیلتر های تجاری موتور خودرو جذب برابر با صفر وجذب فیلتر های کابین در گستره33/8-5 % به دست آمد. جذب ذرات معلق توسط فیلتر نانو الیاف پلی آکریلونیتریل و فیلتر نانوالیاف کامپوزیتی پلی آکریلونیتریل با نانوکیتوزان به ترتیب 97 و 95 درصد اندازه گیری شد.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به این که فیلتر خودرو های بررسی شده در این پژوهش قابلیت حذف PM2.5 را نداشتند، از فیلترهای نانویی استفاده شد. نتایج نشان داد که فیلترهای نانو الیاف پلی آکریلونیتریل توانایی حذف 97-95 % از  PM2.5 را دارند و بنابراین می توان با افزودن یک لایه نانو الیاف معرفی شده در این پژوهش به فیلترهای خودرو مخصوصا فیلتر کابین، کارآیی حذف را افزایش داد و بدین ترتیب هوای پاکی برای سرنشینان خودرو تامین نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2444946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!