بهینه سازی شرایط هیدرولیز آنزیمی کنسانتره پروتئینی دانه طالبی (Cucumis melo var cantalupensis) جهت دستیابی به حداکثر فعالیت آنتی اکسیدانی.

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش، هیدرولیز پروتیین دانه   طالبی (Cucumis melo var cantalupensis) توسط آنزیم آلکالاز به منظور دست یابی به پپتیدهای زیست فعال دارای حداکثر قدرت ضداکسایش (فعالیت مهار رادیکال DPPH ، قدرت احیاکنندگی یون آهن (III))، انجام گرفت. در این هدف، از روش سطح پاسخ و طرح مرکب مرکزی با سطوح متغیرهای مستقل نسبت آنزیم به سوبسترا (E/S) 3/25 % - 0/25 % ، زمان هیدرولیز min 210- 30 ، دمای C° 55-C° 30 برای آنزیم آلکالاز استفاده شد. تیمار بهینه توسط نرم افزار برای پروتیین های هیدرولیزشده ، نسبت آنزیم به سوبسترای (E/S) 0/86، زمان هیدرولیز min 173/51 و دمایC° 49/93 تعیین شد. R2 و R2- تعدیل شده برای فعالیت مهار رادیکال DPPH به ترتیب0/80 و 0/58 و قدرت احیاکنندگی یون آهن(III)به ترتیب 0/96 و 0/91 به دست آمد. این نتایج گویای این است که مدل برازش شده توصیف نسبتا مناسبی از پراکندگی داده ها داشته است. بر روی غلظت های ppm 200-50 از تیمار بهینه، آزمون های آنتی اکسیدانی انجام گرفت که پاسخ ها نشان دهنده تاثیر مثبت غلظت بر خصوصیات آنتی اکسیدانی بود  و در تمامی نمونه ها پروتیین هیدرولیزشده با آلکالاز خصوصیات آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به پروتیین هیدرولیزنشده نشان دادند، اما از فعالیت انتی اکسیدانی اسیدآسکوربیک به عنوان کنترل مثبت، کمتر بودند.  ویژگی ضداکسایشی پپتیدهای زیست فعال، امکان استفاده از آن ها را به عنوان جایگزین طبیعی به جای ترکیبات ضداکسایش رایج در صنعت غذا میسر می سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
285 تا 302
لینک کوتاه:
magiran.com/p2445953 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!