رابطه بین آمادگی قلبی تنفسی با برخی مارکرهای زیستی کارکرد اندوتلیال و نیمرخ لیپیدی در نوجوانان دارای اضافه وزن و چاقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

چاقی کودکان زمینه بروز بسیاری از بیماری های غیرواگیر و از جمله اختلالات در عملکرد اندوتلیال است. هدف کلی این مطالعه بررسی رابطه بین آمادگی قلبی تنفسی با برخی مارکرهای اختلال در کارکرد اندوتلیال در کودکان دارای اضافه وزن و چاق بود.

مواد و روش ها

تعداد 24 دانش آموز پسر دارای اضافه وزن و چاق با میانگین سنی1±14سال و شاخص توده بدن (2kg/m 85/1±15/27) به شکل داوطلبانه و مساوی به گروه های تمرین تناوبی شدید و کنترل تقسیم شدند و به مدت 12 هفته/سه جلسه در تمرین ها شرکت داشتند. رابطه بین آمادگی قلبی- تنفسی با تغییر در سطوح miR125a ، گردش خون، پروتیین واکنشگر C و نیمرخ لیپیدی آن ها پیش و پس از مداخله ی ورزشی تعیین شد. از آزمون های تحلیل رگرسیون خطی وضریب همبستگی پیرسون برای تحلیل داده ها درسطح معناداری 0/05>p استفاده شد.

یافته ها

 نتایج نشان داد که تغییرات در استقامت قلبی تنفسی به ترتیب با سطوح LDL (91 درصد)،pmiR-125a-5 (69/7 درصد)؛  تریگلیسرید (69/5 درصد)، شاخص توده بدن (63/3 درصد)، HDL (62/9 درصد)، WHR (61/3 درصد)، کلسترول (50درصد)، CRP (37 درصد)، و وزن بدن (22/6 درصد) بیشترین رابطه را دارد. همچنین مشخص گردید که در گروه تجربی تغییرات در سطوح LDL (483/8 درصد)، تریگلیسرید (170/6 درصد)،  وزن (135/4 درصد)،WHR (75/8 درصد)، درصد چربی بدن (73/9 درصد) و استقامت قلبی عروقی (69/7 درصد)،به ترتیب بیشترین رابطه را با سطوح miR-125a-5p دارند. از سوی دیگر تغییرات در سطوح وزن بدن (89/7 درصد)، BMI (61/1 درصد)، LDL (51/9 درصد)، کلسترول (43/9 درصد) و استقامت قلبی عروقی(37 درصد)، بیشترین رابطه را با سطوح CRP  متعاقب تمرین ورزشی نشان دادند. 

نتیجه گیری

با توجه به وجود رابطه بین آمادگی قلبی- تنفسی با سطوح miR125a ، پروتیین واکنشگر C و دیگر مارکرهای زیستی، بهره گیری از تمری نهای تناوبی شدید برای بهبود آمادگی قلبی- تنفسی، کنترل اضافه وزن/چاقی و همچنین بهبود برخی بیومارکرهای مرتبط با کارکرد اندوتلیال درکودکان پیشنهاد می شود. همچنین توجه به برخی متغیرهای پیکرسنجی و متابولیکی که بیش ترین ارتباط را با مارکرهای اختلال اندوتلیال دارند، در پیشگیری از این عارضه در بزرگسالی پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2449732 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!