شناسایی و بهبود تولید آنزیم L- آسپاراژیناز با استفاده از سویه قارچی جداشده از خاک: Sarocladium kiliense IBRC-M 30453

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

L- آسپاراژیناز یک آنزیم ضدسرطان مهم است که در صنایع پزشکی و غذایی کاربرد دارد. با در نظر داشتن اهمیت L- آسپاراژیناز در صنایع مختلف، یافتن سویه های مولد جدیدی ارجحیت می یابد که بتوانند سطح بالاتری از آنزیم با حداقل عوارض جانبی را تولید کنند.

مواد و روش‏‏ها

 غربالگری اولیه سویه های مولد L- آسپاراژیناز با آزمون کیفی روی پلیت محیط کشت زاپک داکس آگار تغییریافته حاوی L- آسپاراژین به عنوان منبع نیتروژن و فنل رد به عنوان اندیکاتور pH انجام شد. فعالیت L- آسپاراژینازی سویه مولد با استفاده از روش نسلریزاسیون اندازه گیری شد. شناسایی سویه قارچی با تعیین ویژگی های مورفولوژیک و آنالیز فیلوژنی ژن های ریبوزومی ITS (نواحی فاصله انداز رونویسی شونده داخلی) و ژن LSU (زیرواحد بزرگ ریبوزومی) انجام شد. تولید L- آسپاراژیناز با روش یک عامل در هر زمان بهینه سازی شد. تاثیر دما، میزان مایه تلقیح، منبع کربن و نیتروژن بر تولید آنزیم ارزیابی شد.

نتایج

سویه Sarocladium kiliense IBRC-M 30453 از خاک، جداسازی و به عنوان یک سویه بالقوه مولد L- آسپاراژیناز شناسایی شد. روش تولید آنزیم خارج سلولی بود. فعالیت بهینه آنزیم U ml−1 4/62 در دمای 25 درجه سانتی گراد، میزان مایه تلقیح حجمی 9 درصد و با استفاده از سوکروز به عنوان منبع کربن و آمونیوم کلراید به عنوان منبع نیتروژن به دست آمد. فرایند بهینه سازی به افزایش 8/2 برابری تولید آنزیم منجر شد.

بحث و نتیجه‏ گیری

 به دلیل افزایش کاربردهای پزشکی و غذایی L- آسپاراژیناز در بازار تجاری، تقاضا برای این آنزیم از منابع جدید و با عوارض جانبی کمتر وجود دارد و L- آسپاراژیناز قارچی می تواند پاسخی مناسب به وضعیت کنونی بازار باشد؛ با وجود این، به کارگیری روش های آماری بهینه سازی و دست ورزی های ژنتیکی در مطالعات پیش رو برای دستیابی به حداکثر میزان تولید و بهبود قابلیت تولید صنعتی توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p2449818 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!