تحلیل حساسیت روندیابی ماسکینگام نسبت به مدل رقومی ارتفاع با استفاده HEC-HMS از نرم افزار (مطالعه موردی: حوضه آبریز سد دز)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش به منظور حساسیت سنجی خروجی مدل های هیدرولوژیکی، با استفاده از پارامترهای مورفومتری حوضه آبریز بالادست سد دز، اقدام به توسعه مدل بارش-رواناب از طریق الحاقیه های ArcHydro و HEC-GeoHMS در محیط GIS بر پایه سه اندازه سلولی رقوم ارتفاعی حدودا 12، 30 و 70 متری شده است. مدل های تولیدشده با شرایط اولیه یکسان در نرم افزار HEC-HMS اجرا شد. مبنای مقایسه مدل های تولیدشده با مرزبندی متفاوت، کمترین خطا در گام اولیه بود. نتایج به دست آمده، حاکی از برتری مدل رقومی 30 متری نسبت به مدل 70 متری در ارتباط با دقت بالاتر ضرایب مدل میباشد. از بین پارامترهای مدل بیشترین و کمترین انحراف آماری هم بر روی ضریب ماسکینگام K در زیر حوضه های موردمطالعه رخ داده است. ازاین رو چرا که اجرای مدل با استفاده از لایه های مدل رقومی ارتفاع با ابعاد 12 متری و 70 متری، در خروجی اولیه، مقدار خطای نش را (به ترتیب برابر با 66/3- و 79/3-) بسیار بیشتر از مدل ساخته شده با لایه 30 متری (079/0-) نشان می دهد. با این حال مدل 12 متری به علت وسعت بالای ناحیه و افزایش تصاعدی حجم محاسبات، مقدار مرزبندی انجام داده جهت استخراج زیر حوضه ها را با انحراف آماری صورت داده است. به این ترتیب مدل 30 متری به منظور اجرای واسنجی و صحت سنجی در یک دوره تداومی از آمار هیدرومتری انتخاب و اجرا شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p2449820 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!