مطالعه موردی رفتار لرزه ای سازه بنایی کلافدار در زلزله سرپل ذهاب با ساده سازی مدل المان محدود بر اساس مشاهدات مودهای شکست

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ساختمان بنایی کلافدار که در آن تمام یا بخشی از بارهای قایم و تمامی بار جانبی در هر دو امتداد اصلی ساختمان توسط دیوارهای با مصالح بنایی غیرمسلح تحمل می شود، در بخش مدیترانه ای اروپا، آمریکای لاتین، خاورمیانه، آسیای جنوبی و خاور دور به صورت گسترده ای رواج دارد. تجارب زلزله های گذشته و نتایج آزمایش ها نشان می دهد ساختمان های بنایی کلافدار اگر به درستی ساخته شده باشند پاسخ لرزه ای مناسبی نشان خواهند داد. در نتیجه جایی که مصالح بنایی به دلایل اقتصادی و سنتی به صورت گسترده استفاده می شود، یک انتخاب خوب برای نواحی لرزه خیز است. در این مقاله نخست به بررسی میدانی پنج ساختمان بنایی پس از زلزله سرپل ذهاب پرداخته شده است. نتیجه این مطالعات نشان می دهد رفتار لرزه ای ساختمان های بنایی کلافدار در مقایسه با ده ها ساختمان اسکلت بتنی و فولادی که آسیب جدی دیده اند بسیار مطلوب تر بوده است. در ادامه رفتار دو گونه اصلی از ساختمان های بنایی دو طبقه سرپل ذهاب شامل دیوار بنایی با کلاف افقی و دیوار بنایی با کلاف افقی و قایم به صورت المان محدود در نرم افزار آباکوس تحلیل گردیده است. با استفاده از تحلیل خطی المان محدود به خوبی مسیر بار و ترک ها در سازه بنایی کلافدار قابل مطالعه است. نتیجه این تحلیل به خوبی با مودهای شکست نمونه های واقعی آسیب دیده در زلزله سرپل ذهاب منطبق بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 127
لینک کوتاه:
magiran.com/p2449842 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!