تحلیل محتوایی برنامه پیشگیری از آسیب پذیری کاربران در فضای مجازی در نشریات علمی منتشر شده درسالهای 1393 تا 1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تا کنون پژوهش های متعددی با موضوع پیشگیری از آسیب های مختلف شبکه های مجازی انجام و راهکارهای مختلفی ارایه شده است.کارکنان نیروی انتظامی هم به واسطه شرح وظایف محوله و هم استفاده از این فضا در زندگی شخصی، به عنوان کاربران فضای سایبر شناخته شده و آسیب های اعلامی در مقالات فراتحلیل متوجه کارکنان پلیس نیز می باشد. بنابراین ضرورت دارد تا برای استفاده بهینه از نتایج تحقیقات گذشته توسط کاربران پلیس، مقالات پیشین به شیوه ای علمی بررسی و مورد ارزیابی قرار گرفته و تشابهات، تفاوت ها و تناقض های نتایج حاصله مشخص گردد که این اقدام از طریق روش فراتحلیل ممکن خواهد بود.

روش

این مقاله تلاش دارد تا با استفاده از تکنیک فراتحلیل و با تاکید بر آسیب پذیری کارکنان نیروی انتظامی به عنوان بخشی از کاربران سطح جامعه، به ارزیابی مقالات پیشین در ابعاد مختلف بپردازد. بنابراین تعداد 17 مقاله علمی(14مورد علمی- پژوهشی و3 مورد ترویجی) مرتبط با موضوع از طریق پایگاه اطلاعاتی علمی انتخاب و بر اساس معیارهای مختلف، مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها و نتایج

بالاترین رتبه نتایج و یافته های مقاله ها با کمیت7/27%، مربوط به آسیب پذیری های مرتبط با آسیب های خانواده ها(آسیب های منافی عفت عمومی و مسایل سوء اخلاقی)، دومین رتبه با کمیت 25% به موانع و چالش های برنامه های پیشگیرانه از آسیب های فضای مجازی و رتبه سوم با کمیت 15% به محتوای مخرب فضای مجازی اختصاص یافته است. برخی از نقاط قوت مقاله ها عبارتند از: استفاده از نظریه های غنی، تنوع در استفاده از انواع روش های تحقیق و... در نهایت برخی از نقاط ضعف موجود در تحقیقات پیشین: در مقاله ها آسیب های منافی عفت و مسایل سوء اخلاقی بیشتر از انتظار مورد توجه قرار گرفته، به مزایای بی شمار فضای سایبر، بی توجهی شده و در هیچکدام از مقالات به مزایای فضای مجازی اشاره ای نشده، تناقض در معرفی رنج سنی کاربران فضای مجازی به عنوان آسیب پذیرترین قشر و... هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p2449953 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!