بررسی اثر هیدرو و اسموپرایمینگ بر خصوصیات جوانه زنی بذور پلی مورف گیاه همیشه بهار رقم پر پر ایرانی (.Calendula officinalis L)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پرایمینگ بذر یکی از روش های بسیار موثر در بهبود جوانه زنی و استقرار گیاهچه است. برای بررسی اثر اسمو و هیدرو پرایمینگ بر جوانه زنی شکل های مختلف گیاه همیشه بهار رقم پر پر (Calendula officinalis L.) آزمایشی به صورت فاکتوریل سه عامله در قالب طرح کاملا تصادفی با 3 تکرار در سال 1393 اجرا شد. صفات مربوط به جوانه زنی شکل های مختلف بذور همیشه بهار شامل درصد جوانه زنی، سرعت جوانه زنی، شاخص بنیه بذر، طول ریشه چه و طول ساقه چه در شرایط تیمارهای آزمایش محاسبه بودند. نتایج نشان داد که بذر های هلالی شکل بیشترین درصد، سرعت و شاخص جوانه زنی را به ترتیب با مقادیر 51/75 درصد، 48/4 جوانه در روز و 97/18 در اسموپرایمینگ 6- بار از خود بروز دادند. علاوه بر این بررسی اثر اسمو و هیدروپرایمینگ نشان داد که بیشترین درصد جوانه زنی (56/75 درصد) در اسموپرایمینگ صفر و به مدت 8 ساعت هیدروپرایمینگ مشاهده شد. بیشترین سرعت جوانه زنی در تیمارهای هیدروپرایمینگ به ترتیب 8 و 16 ساعت با مقادیر 16/3 و 26/3 جوانه در روز بود. بیشترین شاخص جوانه زنی تیمارهای هیدروپرایمینگ نیز به ترتیب در 8 و 16 ساعت با مقادیر 22/12 و 75/11 ثبت شد. به طورکلی پرایمینگ می تواند در کاهش تاثیرات منفی عوامل مختلف در زمان جوانه زنی و پس از آن اثرگذار باشد. در مجموع نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد که استفاده از هیدرو و اسموپرایمینگ برای بذور هلالی شکل گیاه دارویی همیشه بهار بیشترین عملکرد جوانه زنی را به دنبال داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2457182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!