تحلیل روش های مجدد بکارگیری پساب خانگی برای مصارف کشاورزی/ آبیاری محصولات زراغی با استفاده از مدل تلفیقی SWOT-QSPM، مطالعه موردی: تصفیه خانه فاضلاب شهر سبزوار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
فاضلاب های تولیدی در منازل را می‎ توان به دو گروه تقسیم بندی کرد. فاضلاب تولیدشده از مصارف خانگی مانند استحمام و لباسشویی، روشویی و ظرفشویی را با نام آب خاکستری و فاضلاب تولیدشده از توالت ها را آب سیاه می نامند. در خیلی از سامانه های مورد استفاده در دنیا، آب خاکستری با آب سیاه ترکیب شده و توسط سیستم فاضلاب شهری دفع می گردد؛ درحالی که آب خاکستری به دلیل داشتن میزان آلودگی کمتر، از کیفیت بهتری برخوردار بوده و پتانسیل بیشتری برای استفاده مجدد دارد. در این مطالعه با استفاده از مدل تلفیقی تحلیل SWOT و ماتریس QSPM بایدها و نبایدهای استفاده از پساب حاصل از تصفیه خانه سبزوار مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج آزمایشات بر روی پساب خروجی، استفاده از این پساب برای کشاورزی به دلیل تراکم کلیفرم خارج از محدوده مجاز توصیه شده در استانداردهای ملی و  بین المللی، مستلزم گندزدایی بیشتر پساب پیش از کاربرد است. با این حال به طور کلی و با توجه به نتایج به دست آمده از بررسی کیفیت شیمیایی و میکروبی پساب (TDS ،Nitrate ،Nitrite ،EC و تخم انگل) و مقایسه با استانداردها نشان می ‎دهد که در اکثر سال های مورد مطالعه کیفیت پساب خروجی از تصفیه ‎خانه فاضلاب شهری سبزوار در محدوده مجاز استانداردهای مذکور بوده است و آن را می توان برای آبیاری گیاهان صنعتی و علوفه ای که به صورت مستقیم توسط انسان استفاده نمی شود و یا فضای سبز شهری (با رعایت الزامات بهداشتی توسط کارگران) به کاربرد. همچنین، با توجه به اینکه افکار عمومی در استفاده از پساب تا حدودی منفی است باید به دنبال فرهنگ سازی مثبت با برگزاری رویدادها در سطح شوراها و دهیاری ها و مردم روستاها بود. مزید بر این به علت بیابانی بودن منطقه برای احیای بیولوژیک مانند کاشت گیاهانی چون تاغ و قره داغ و گونه هایی مانند آتریپلکس می توان از پساب خروجی استفاده نمود. همچنین، با توجه به وجود کارخانه هایی همچون شن شویی و کارخانه سیمان در منطقه و قیمت مناسب پساب خروجی و صرفه‎ جویی در آب، شرایط استفاده از پساب در این گونه کارخانه ها می تواند ضمن مطالعه، تحقیق و کارشناسی، مدنظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2458007 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!