تاثیر مکمل یاری ویتامین E بر شاخص های آتروژنیک و پراکسیداسیون لیپیدی ناشی از تمرین اینتروال در موش های چاق نر ویستار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

چاقی از عوامل بروز بسیاری از اختلالات از جمله افزایش شاخص آتروژنیک است و یکی از راه‌کارهای کنترل آن، تمرینات بدنی است که این شرایط، خود نیز احتمال ایجاد پراکسیداسیون لیپیدی را افزایش می‌دهد. بنابراین پژوهش حاضر به منظور تاثیر مکمل‌یاری ویتامین E بر شاخص‌های آتروژنیک و پراکسیداسیون لیپیدی ناشی از تمرین اینتروال در موش‌های چاق نر ویستار انجام شد.

روش‌شناسی

مطالعه حاضر از نوع تجربی و روش آزمایشگاهی بود. بدین منظور، 30 سر رت نر چاق نژاد ویستار به روش تصادفی به 4 گروه‌ کنترل (N=8)، مکمل (N=8)، تمرین (N=7) و تمرین+ مکمل (N=7) تقسیم شدند. برنامه تمرینی اینتروال شامل 8 هفته و هفتهای 5 جلسه دویدن روی نوار گردان و مدت زمان هر جلسه 30 دقیقه بود. مکمل ویتامین E نیز روزانه 300 میلی‌گرم به ازای هر گرم از وزن بدن به همراه آب آشامیدنی در دسترس حیوانات گروه مکمل قرار می‌گرفت.

یافته‌ها

در گروه‌ تمرین+مکمل متغیرهای (010/0=p) MDA، (001/0=p) AIP، (001/0=p) TC، (001/0=p) TG و (001/0=p) LDL-C نسبت به گروه کنترل کاهش معنی‌دار داشت. متغیر (001/0=p) MDA در گروه تمرین+مکمل نسبت به گروه‌های تمرین نیز کاهش معنی‌داری نشان داد. هم‌چنین در گروه تمرین نیز متغیرهای (031/0=p) AIP، (024/0=p) TC، (012/0=p) TG و (010/0=p) LDL-C نسبت به گروه کنترل کاهش داشت؛ در حالی‌که متغیر HDL-C در گروه‌های تمرین+مکمل (024/0=p) و تمرین (031/0=p) نسبت به گروه کنترل افزایش نشان داد (05/0>p).

بحث و نتیجه‌گیری

 مکمل ویتامین E می‌تواند باعث بهبود شاخص آتروژنیک شده و از طریق افزایش فعالیت سیستم آنتی‌اکسیدانی سبب کاهش پراکسیداسیون لیپیدی ناشی از تمرین بدنی در موش‌های صحرایی چاق نیز شود؛ در حالی‌که آثار مثبت بهبود ترکیب بدن و کنترل چاقی حاصل از تمرین نیز به دست می‌آید.

زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2459768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!