راهکارهای استقرار و نهادینه سازی نظام تجاری سازی دستاوردهای فناورانه کشاورزی مورد مطالعه: مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی وزارت جهادکشاورزی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

بی تردید رمز ماندگاری مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ایران در عرصه پژوهش، آموزش و توسعه منابع انسانی، حرکت بر مدار بازارمحوری و تامین تقاضای بازار بخش کشاورزی به دستاوردهای فناورانه و نیروی انسانی توانمند می باشد. هدف تحقیق دستیابی به راهبردها و روش های تسهیل و تسریع روند توسعه فعالیت های تجاری سازی دستاوردهای فناورانه در مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی بود.

مواد و روش ها

این تحقیق با توجه به نوع هدف، به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی آموزشی و پژوهشی و مدرسین مراکز یاد شده بود که پس از تعیین حجم نمونه تحقیق به تعداد 190 نفر و بهره گیری از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی تحقیق اجرا شد. برای تایید اعتبار ظاهری ابزار سنجش از دیدگاه 10 نفر از متخصصین حوزه تجاری سازی یافته های تحقیقاتی و برای تایید پایایی نیز از آزمون کرونباخ آلفا استفاده شد.

یافته ها

نتایج آزمون من ویتنی نشان داد که اختلاف معنی داری بین «میانگین اهمیت راهکارهای استقرار و نهادینه سازی نظام تجاری سازی» با «میانگین اجرای کنونی» آنها وجود دارد و غالب این راهکارها در سطح مناسبی اجرا نمی شوند. نتایج تحلیل عاملی نیز نشان داد که سه عامل اصلی « قابلیت های تجاری سازی مدرسین، محققین، دانشجویان و دانش آموختگان مراکز و زیرساخت های فناوری» (با مقدار ویژه 8/75 و درصد واریانس27/36 درصد)، «گروه گرایی و تعاملات مراکز با موسسات آموزشی-پژوهشی داخلی و خارجی» (با مقدار ویژه 6/11 و درصد واریانس19/1 درصد) و «مشارکت در نمایشگاه ها و ارایه مشاوره کارآفرینی و تجاری سازی» (با مقدار ویژه 6/1 و درصد واریانس 19/07 درصد)، بیش از 65/5 درصد واریانس کل راهکارهای استقرار و نهادینه سازی نظام تجاری سازی دستاوردهای فناورانه را تبیین کرده اند.

نتیجه گیری

توسعه قابلیت های تجاری سازی محققین از طریق برنامه ریزی پودمان های آموزشی تجاری سازی و برنامه ریزی برای عضویت مراکز در انجمن ها و اتحادیه های علمی و فناوری داخلی و خارجی و برنامه ریزی و اجرای طرح های توسعه ایده (استارتاپ) و شبکه سازی تولید تا تجاری سازی از مهمترین راهکارهای استقرار و نهادینه سازی نظام تجاری سازی دستاوردهای فناورانه کشاورزی ارزیابی شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2460291 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!