تبیین دیدگاه اعضای هئیت علمی نسبت به آموزش دندانپزشکی بیمار محور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آموزش صحیح دندانپزشکی و تامین نیاز جامعه، لزوم تغییر روش آموزشی به سمت مراقبت جامع بیمار را بیش از پیش آشکار می سازد. این مطالعه به‎منظور بررسی تبیین دیدگاه اعضای هییت‎علمی دانشکده های دندانپزشکی نسبت به آموزش دندانپزشکی بیمار محور انجام گرفته است.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی مقطعی دیدگاه 325 نفر از اساتید دانشکده های دندانپزشکی کشور در سال 1399  بررسی شد. ابزار پژوهش پرسش نامه محقق ساخته مشتمل بر ابعاد و مولفه های آموزش دندانپزشکی بیمار محور بود. جهت تجزیه‎و‎تحلیل داده‎ها از آزمون‎های کولموگروف- اسمیرنوف و فریدمن و از نرم‎افزار Smart PLS  به‎منظور تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد.

نتایج

در این تحقیق ابعاد آموزش دندانپزشکی بیمار محور شامل کار آمد نمودن دانشجو، ارزشیابی، راهبردهای آموزشی، قدرت مشارکت، بیمار، برنامه ریزی و مدیریت، آماده سازی بستر مورد مطالعه قرار گرفت. هر یک از ابعاد از منظر مولفه های ایجاد کننده آن بررسی شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که مقدار بارهای عاملی به دست آمده برای تمامی مولفه ها بیشتر از 0/3 و (0/05 <p) و با مقادیر t بزرگتر از 1/96 قرار دارند و مقدار پایایی ترکیبی برای اکثر مولفه ها بیشتر از مقدار 0/7 است. بعد ارزشیابی با رتبه میانگین 5 بالاترین و بیمار با رتبه میانگین 2/88 در پایین ترین و مولفه نیاز به تغییر روند ارزشیابی با رتبه میانگین 9/15 بالاترین و رضایتمندی با رتبه میانگین 4/98 در پایین ترین مرتبه قرار گرفته اند.

نتیجه گیری:

 توجه به میانگین ابعاد و مولفه ها که بالاتر از متوسط بوده، نشان از این دارد که اساتید، آموزش جامع بیمار محور را برای آموزش دندانپزشکی مناسب دانسته و نیاز است ابعاد و مولفه های این نوع آموزش مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
4875 تا 4886
لینک کوتاه:
magiran.com/p2461444 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!